09242017Κυρ
ΕνημέρωσηΣαβ, 13 Μαϊ 2017 10am

Φανταστική Ταινιοθήκη

46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
(18-27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2005)
Σημειώσεις για το ημερολόγιο
 
Κάθε φορά που βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη για το Φεστιβάλ σημειώνω σ’ ένα παλιό ημερολόγιο μερικές λέξεις για το Φεστιβάλ εκείνης της χρονιάς. Είτε διάλογους ταινιών, είτε το όνομα μιας ταινίας, είτε το όνομα μιας γνωριμίας στις αίθουσες των προβολών, είτε…
Τα χρόνια περνάνε κι αυτές οι σκόρπιες σημειώσεις είναι το υλικό μιας ατέλειωτης ταινίας για τα χρόνια και τις εικόνες τους.
(Αν έχετε την απορία τι σημείωσα φέτος θα σας το αποκαλύψω στη συνέχεια).
 
Λεωνίδας Κακάρογλου
 Στη χειμωνιάτικη Θεσσαλονίκη η γιορτή του 46ου Φεστιβάλ άρχισε με μια γενική απορία που είχε σχέση με την καινούργια Διοίκηση του Φεστιβάλ. Αν θα μπορούσε να αντεπεξέλθει στο δύσκολο έργο της.
Όμως γρήγορα η απορία λύθηκε αφού το διψασμένο κοινό των σινεφίλ ασχολήθηκε με αυτό καθ’ εαυτό το Φεστιβάλ αγνοώντας τα διοικητικά. Κι αν η ουσία του Φεστιβάλ είναι οι ταινίες φέτος υπήρχαν 240,περίπου 60 περισσότερες από πέρυσι.
Έτσι επιστρατεύτηκε κι άλλη μια αίθουσα προβολών για να καλύψει αυτό τον μεγαλύτερο αριθμό.
Κατά τ’ άλλα, αφιερώματα, παράλληλες εκδηλώσεις, εικαστικά γεγονότα αφίξεις διασημοτήτων δηλαδή ότι ακριβώς χαρακτηρίζει κάθε φεστιβάλ..
 Προσπαθώ να θυμηθώ και να βάλω σε  τάξη τις σκόρπιες εικόνες. Προσπαθώ να ξεχωρίσω ότι άξιζε, τον κόπο και τη χαρά  να παρακολουθήσεις.
Έτσι καταγράφω αποσπασματικά σε κάθε τμήμα του Φεστιβάλ το κυριότερο συμβάν.
 
ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
 
Δεκατέσσερις συμμετοχές πρώτες ή δεύτερες ταινίες σκηνοθετών απ’ όλο τον κόσμο που διαγωνίστηκαν για το Χρυσό και τον Αργυρό Αλέξανδρο.
 
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΠΡΩΧΝΕΙ ΚΑΡΟΤΣΙ – (MAN PUSH CART) (ΗΠΑ 2005 σκηνοθεσία ΡΑΜΙΝ ΜΠΑΧΡΑΝΙ)
 
Ένας ιρανός απόφοιτος του Κολούμπια της Νέας Υόρκης ήταν η συμμετοχή των ΗΠΑ. Θαυμάσια ταινία που αφηγείται την ιστορία ενός πακιστανού πρώην τραγουδιστή της ποπ στην πατρίδα του που τώρα γυρνάει τους δρόμους της Νέας Υόρκης σπρώχνοντας μια καντίνα πουλώντας καφέ και ντόνατς. Ζεστή ατμόσφαιρα, αξιοπρόσεκτη αφήγηση και ανθρωποκεντρικός κινηματογράφος στα πρότυπα του Νεορεαλιστικού Ιρανικού.
 
ΠΩΣ ΠΕΡΝΑΝ ΟΙ ΩΡΕΣ – (Como pasan los hornos) (ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ 2005 σκηνοθεσία ΙΝΙΕΣ ΝΤΕ ΟΛΙΒΕΙΡΑ ΣΕΣΑΡ)
 
Ένα μικρό ποίημα από τον ολάνθιστο Αργεντίνικο κινηματογράφο. Παράλληλες εικόνες της εκδρομής ενός πατέρα με το γιο του δίπλα στην θάλασσα,της γυναίκας  και της πεθεράς  του στην εξοχή.
Εικόνες φυσικής ομορφιά, συναισθήματα μέχρι το τραγικό συμβάν του φινάλε. Κάθε στιγμή είναι μοναδική…
Σημειώσετε ακόμη τη συμμετοχή της ΟΥΓΓΑΡΊΑΣ: "ΜΑΥΡΗ ΒΟΥΡΤΣΑ" του ΜΕΞΙΚΟΥ "ΑΙΜΑ" και της ΟΛΛΑΝΔΙΑΣ: "Η ΕΥΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ" που η δημιουργός του ΦΙΝ ΤΡΟΧ κέρδισε τον "ΧΡΥΣΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ".
 
ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
 
 
Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΡΟΜΠΕΡΤ ΚΑΡΜΙΚΑΕΛ (Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ 2005) σκηνοθεσία ΤΟΜΑΣ ΚΛΕΙ (The great ecstasy of Robert Carmichael)
 
Κλώνος του "ΚΟΥΡΔΙΣΤΟΥ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΟΥ" που αντί για τις εργατικές γειτονιές τοποθετεί τους εφήβους ήρωές του σε μια παραθαλάσσια πόλη τις μέρες που οι "σύμμαχοι" επεμβαίνουν στο Ιράκ.
Με σεκάνς απίστευτης βίας σημαδεύει έντονα τις πράξεις και τη ζωή των ηρώων του.
(Θυμηθείτε ανάλογες σκηνές στο "ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ" στο σπίτι του συγγραφέα.)
 
"GARPASTUM" (ΡΩΣΙΑ 2005) σκηνοθεσία ΑΛΕΞΕΪ ΓΚΕΡΜΑΝ JR.
 
Garpastum στα λατινικά σημαίνει το παιχνίδι με την μπάλα. Το ποδόσφαιρό δηλαδή. Εντυπωσιακά φορμαλιστική η νέα ταινία του περυσινού  νικητή του Χρυσού Αλέξανδρου. Αλ. Γκερμαν αφηγείται την ιστορία τεσσάρων φίλων στα 1914 στην Αγία Πετρούπολη όταν καταρρέει η Ρωσική Αυτοκρατορία.
 
ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ
 
"ΚΕΑΝΕ" (ΗΠΑ 2004) σκηνοθεσία ΛΟΤΖ ΚΕΡΙΓΚΑΝ
 
Μια μοναδική εμπειρία είναι η καινούργια ταινία του ΛΟΤΖ ΚΕΡΙΓΚΑΝ (Κόντρα Ξυράφι, Κλερ Ντολάν). Η ταινία διαδραματίζεται στη Νέα Υόρκη που ένα εξάχρονο κοριτσάκι εξαφανίζεται. Έξι μήνες αργότερα το παιδί δεν έχει βρεθεί κι ο πατέρας της Ουίλιαμ Κιν εξακολουθεί να την ψάχνει. Μια μέρα στην πανσιόν που μένει γνωρίζεται με μια γυναίκα που μεγαλώνει μόνη της τη μικρή τη κόρη. Ο Κιν αποκρύπτει την ιστορία του και προσπαθεί να ξεκινήσει μια καινούργια ζωή μαζί τους.
Στο ρόλο του Κιν ο ΝΤΑΜΙΑΝ ΛΟΥΙΣ γνωστός μας από τη συμμετοχή του στις "ΝΥΦΕΣ" του Βούλγαρη. Εδώ είναι συγκλονιστικός.
 
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ
 
 
"ΚΙΝΕΤΤΑ" (ΕΛΛΑΔΑ 2005) σκηνοθεσία Δ. ΛΑΝΘΙΜΟΣ
 
(Συμμετοχή της Ελλάδας στο διαγωνιστικό τμήμα)
Δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του ΛΑΝΘΙΜΟΥ μετά τον "ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΥ ΦΙΛΟ" που είχε συν-σκηνοθετήσει με τον ΛΑΚΗ ΛΑΖΟΠΟΥΛΟ.
Σπατάλη δεξιοτεχνίας στο χειμωνιάτικο θέρετρο της Κιννέτας.
Απογοήτευση.
 
"ΕΥΚΟΛΗ ΛΙΑ" (ΕΛΛΑΔΑ 2005) σκηνοθεσία Β. ΣΕΪΤΑΝΙΔΗΣ
 
Δεύτερη μεγάλου μήκους του Β. ΣΕΪΤΑΝΙΔΗ αφιερωμένη στον ΒΟΒ DΥLΑΝ.
 Είναι η ιστορία του Σάββα, πορτιέρη σε κοσμικό κλαμπ της Αθήνας, ο περίγυρός του και οι σπαταλημένες νύχτες.
Όταν θα γνωρίσει την Ίνα, κόρη μεγαλοεπιχειρηματία, η ζωή του θ’ αλλάξει…
Αναφορές στον μοναχικό ήρωα και το φιλμ νουάρ. σαφής βελτίωση από την προηγούμενη ταινία του "ΑΙΩΝΙΟΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ" και προσδοκίες για το μέλλον.
 
"ΓΛΥΚΕΙΑ ΜΝΗΜΗ" (ΕΛΛΑΔΑ 2005) σκηνοθεσία Κ. ΚΑΤΖΟΥΡΑΚΗΣ
 
(Συμμετοχή της Ελλάδας στο διαγωνιστικό τμήμα)
Δεύτερη ταινία του εικαστικού ΚΑΤΖΟΥΡΑΚΗ, μετά το ντοκιμαντέρ "Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΥΣΗ" κι εδώ το θέμα παρμφερές. Η Ίρινα γεννημένη στη Μόσχα από πατέρα Έλληνα και μητέρα Ρωσίδα. Η Ίρινα επιστρέφει στην Ελλάδα μετά από 25 χρόνια ψάχνοντας τον ετεροθαλή αδελφό της.
Ωραίες εικόνες, κινηματογραφική άποψη αλλά χάσιμο σ’ ένα ετερόκλητο σενάριο που τα χωράει όλα. Από Αντίσταση – Εμφύλιο μέχρι τις σφαγές των Παλαιστίνιων στη Σάμπρα και Σατίλα.
 
"ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΙΚΑΡΟΥ" (ΕΛΛΑΔΑ 2005) σκηνοθεσία ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΤΣΗΣ
 
Το όνειρο ενός μικρός αγοριού στο Ριζοβούνι της Ηπείρου να γίνει μουσικός δίπλα στους λαϊκούς μουσικούς της πατρίδας του δίνει την ευκαιρία στον Νάτση να σχολιάσει τη σχέση του παλιού με το καινούργιο. Στα αξιοσημείωτα της ταινίας (ίσως το μοναδικό) το καστ.
Στο ρόλο των γονιών του παιδιού οι Νίκος Αλιάγας που υποδύεται έναν παπά και η Αν Μουγκλαλις που υποδύεται μια παπαδιά.
 
"BUZZ" (ΕΛΛΑΔΑ 2005) σκηνοθεσία ΣΠΥΡΟΣ ΤΑΡΑΒΗΡΑΣ
 
Η ζωή και το έργο του Αντρέα Μπεζερίδη (ή Buzz) ενός ζωντανού μύθου του Αμερικανικού κινηματογράφου αφού υπήρξε για χρόνια σεναριογράφος στο Χόλιγουντ και συνεργάτης των Ρ. Γουόλς, Ζ Ντάσεν, Ν. Ρεϊ, Ρ. Ολντριτς κ. ά. Συνεργάτης και φίλος του συγγραφέα Γ. ΦΟΚΝΕΡ και των ηθοποιών Ρ. ΜΙΤΣΑΜ, Χ. ΜΠΟΓΚΑΡΤ. Ο ΤΑΡΑΒΗΡΑΣ στο συναρπαστικό του ντοκιμαντέρ συλλαμβάνει όλη τη δημιουργικότητα του BUZZ και τη λάμψη του κλασικού Χόλιγουντ.
 
"ΤΣΙΟΥ" (Ελλαδα 2005) σκηνοθεσία ΜΑΚΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΤΟΣ
 
Το "ΤΣΙΟΥ" ή περιμένοντας τη ντρόγκα" αφού όλη η ταινία διαδραματίζεται δεκαπενταύγουστο στην έρημη Αθήνα και στην αναζήτηση λίγων γραμμαρίων ηρωίνης. Πράγμα πολύ δύσκολο λόγω της μέρας.
Ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης πάνω στο σοβαρό θέμα των ναρκωτικών φτιάχνει μια απολαυστική κωμωδία που όλοι και όλα σατιρίζονται.
Για τον γράφοντα ίσως η καλύτερη από τις νέες ελληνικές ταινίες αφού αντιπαραθέτει στη σοβαροφάνεια τους τον ερασιτεχνισμό  και το πάθος της.
 
ΗΜΕΡΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ
 
Το τμήμα αυτό αντικατέστησε τους "ΝΕΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ" με νέες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο που πρεσβεύουν την ανεξαρτησία τόσο στο περιεχόμενο όσο και στη μορφή. Δίπλα του οι Ανεξάρτητοι Αμερικάνοι με συναρπαστικές προτάσεις.
Συνολικά μια ενότητα για εξερεύνηση και απόλαυση.
 
Ξεχώρισα τις ταινίες "ΗΕΡΜΑΝΑΣ" (Αδελφές )Αργεντινή της ΧΟΥΛΙΑ ΣΟΛΟΜΟΝΕΦ, "Μείνε μαζί μου" ( Σιγκαπούρη 2005) του ΕΡΙΚ ΧΟΥ και POLICE BEAT (ΗΠΑ 20005) του ΡΟΜΠΙΝΣΟΝ ΝΤΕΒΑΡ. Οι επιλογές του διευθυντή του τμήματος κ. ΛΕΥΤΕΡΗ ΑΔΑΜΙΔΗ αξιοπρόσεκτες και τολμηρές.
Δίπλα στις μέρες ανεξαρτησίας, η ενότητα "ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΕΧΕΙ", που ο Λ. ΑΔΑΜΙΔΗΣ μας πρότεινε τρεις νέους δημιουργούς.
Και πρώτα την ΜΙΡΑΝΤΑ ΤΖΟΥΛΑΪ που η ταινία της "ΕΓΩ, ΕΣΥ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΓΝΩΣΤΟΙ", (ΗΠΑ 2005) ήταν μια απολαυστική κωμωδία στο ύφος των ταινιών του Γ. ΑΛΕΝ με την ίδια τη ΤΖΟΥΛΑΪ στο κεντρικό ρόλο.
Στη συζήτηση που έγινε μετά την ταινία το "γλέντι" συνεχίστηκε αφού η ΤΖΟΥΛΑΪ είναι ένας ολοζώντανος και χαρούμενος άνθρωπος.
Δεύτερος στην ενότητα αυτή ο Γάλλος ΖΕΡΟΜ ΜΠΟΝΕΛ που είδα την μια από τις δύο ταινίες του το "ΣΙΝΙΟΝ ΤΗΣ ΟΛΓΑΣ" (Γαλλία 2005). Θαυμάσια, ποιητική κι ευαίσθητη ταινία στο ύφος των ταινιών του ΡΟΜΕΡ. Η αγαπημένη μου επιλογή.
Τρίτος ο Αμερικανός ΑΝΤΡΙΟΥ ΜΠΟΥΤΖΑΛΣΚΙ με δύο ταινίες με πιο ενδιαφέρουσα το FUNNY HΑ-HΑ" (ΗΠΑ 2003).
 
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
 
Στα πλαίσια της ενότητας "ΜΕΡΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ" υπήρχαν δύο αφιερώματα στους ΚΙΜ ΤΖΙ ΓΟΥΝ. Νοτιοκορεάτη από την Σεούλ (γεν. 1964) και στον Ιάπωνα ογδοντάχρονο γερόλυκο ΣΕΙΤΖΟΥΝ ΣΟΥΖΟΥΚΙ.
"ΓΛΥΚΟΠΙΚΡΗ ΖΩΗ" (Dalkombar Insaeng) N. Κορέα 2005 σκηνοθεσία ΚΙΜ ΤΖΙ  ΓΟΥΝ. Μια ιεροτελεστία της βίας που συνδυάζει την ιστορία εκδίκησης με τον λυρισμό και το συναίσθημα. Μικρό αριστούργημα.
"ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΡΑΚΟΥΝ" (PRINCESS RACCON) Ιαπωνία 2005 σκηνοθεσία ΣΕΪΤΖΟΥΝ ΣΟΥΖΟΥΚΙ. Έργο εφάμιλλο της τέχνης των μεγάλων Ιαπώνων ΜΙΖΟΓΚΟΥΤΣΙ, ΟΖΟΥ, ΚΟΥΡΟΣΟΥΑ.
 
 "ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ"
 
Δεκατρείς ταινίες από τα Βαλκάνια που δείχνουν την αυθεντικότητα και της νέες τάσεις στην περιοχή.
Αποκάλυψη η ταινία του Βόσνιου Αχμέντ Ιμάμοβιτς "GO WEST" που αποτυπώνει με θαυμάσιο τρόπο το δράμα της χώρας του.
Επίσης ένα μικρό αριστούργημα από τη Ρουμανία που ο κινηματογράφος της γνωρίζει άνθηση τα τελευταία χρόνια. "Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΛΑΖΑΡΕΣΚΟΥ" σκηνοθεσία ΚΡΙΣΤΙ ΠΟΥΟΥ.
Στην ενότητα αυτή υπήρχε ένα πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα στον Τούρκο σκηνοθέτη και εικαστικό ΚΟΥΤΛΟΥΓΚ ΑΤΑΜΑΝ.
 
ΡΕΠΡΟΣΠΕΚΤΙΒΕΣ
 
Στο πρόγραμμα του 46ου Φεστιβάλ υπήρχαν και τέσσερα μεγάλα αφιερώματα στους ΧΟΥ ΧΣΙΑΟ ΧΣΙΕΝ Ταϊβανέζο σκηνοθέτη από τους πιο σπουδαίους σύγχρονους δημιουργούς που προβλήθηκαν όλες οι ταινίες του καθώς και ένα ντοκιμαντέρ πορτραίτο από τον ΟΛΙΒΙΕ ΑΣΑΓΙΑΣ.
Στο Γάλλο θεατράνθρωπο και σκηνοθέτη ΠΑΤΡΙΣ ΣΕΡΟ (Βασίλισσα Μαργκό) με όλες τις ταινίες του, στο διευθυντή φωτογραφίας ΒΙΤΟΡΙΟ ΣΤΟΡΑΡΟ που προβλήθηκαν επτά ταινίες του,και στον Άγγλο σκηνοθέτη, ίσως τον πιο δημιουργικό από τους συναδέλφους του,Μαϊκλ Γουιντερμποτομ.
 
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Για τους Έλληνες δημιουργούς το Φεστιβάλ είχε οργανώσει αφιερώματα στους.
 
ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΤΑΚΗ.
 
Επιτέλους ένα πλήρες, ίσως για πρώτη φορά παγκοσμίως, αφιέρωμα στον Έλληνα της διασποράς ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΤΑΚΗ με τις πέντε μεγάλου μήκους που σκηνοθέτησε και τις 2 παραγωγές του. Και τι παραγωγές!1950: ΕΝΑ ΕΡΩΤΙΚΟ ΑΣΜΑ" (Un chant d’ amour) σκηνοθεσία ΖΑΝ ΖΕΝΕ, 1959: "ΣΚΙΕΣ" (SHADOWS), σκηνοθεσία ΤΖΟΝ ΚΑΣΑΒΕΤΗΣ.
 
Στην  βραδιά απονομής του τιμητικού "Χρυσού Αλέξανδρου" ο Παπατάκης συγκινημένος μίλησε για την εμπειρία της ζωής του στις εικόνες. Μετά προβλήθηκε το "GLORIA MUNDI", (1975) σε καινούργια κόπια. Ανεπανάληπτη εμπειρία. Μια ταινία επίκαιρη όσο ποτέ. Μια ταινία για την ΠΟΛΙΤΙΚΗ, την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, την ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ. (Όταν παιζόταν η ταινία στη Γαλλία, οι φασίστες έβαζαν βόμβες στο Καρτιέ Λατεν).
 
(Η Εμπειρία του ΠΑΠΑΤΑΚΗ επικαλύπτει τα υπόλοιπα αφιερώματα και είναι η λέξη που σημείωσα στο ημερολόγιο!).
 
Σαν υστερόγραφο θερμά συγχαρητήρια στον παρουσιαστή του έργου του ΠΑΠΑΤΑΚΗ κ. ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΝΤΑΞΟΠΟΥΛΟΥ και συγγραφέα του ομώνυμου βιβλίου στις εκδόσεις "ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ". Εκπληκτική δουλειά!
 
Άλλα αφιερώματα στους ΓΙΩΡΓΟ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟ, ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΑ ΑΓΓΕΛΙΔΗ και τα αφιερώματα μνήμης στους ΑΛΕΞΗ ΜΠΙΣΤΙΚΑ, ΧΡΗΣΤΟ ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟ, ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ.
 
Τέλος τα ελληνικά αφιερώματα έκλειναν με δύο μικρά αφιερώματα στους ηθοποιούς ΑΡΗ ΡΕΤΣΟ ΚΑΙ ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ.
 
ΕΘΝΙΚΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
 
Ξεχωριστή θέση στα αφιερώματα είχαν οι παρουσιάσεις τριών εθνικών κινηματογραφιών εκείνων του ΜΕΞΙΚΟΥ, της ΔΑΝΙΑΣ,και της ΙΡΛΑΝΔΙΑΣ. Μικρές και μεγάλες εκπλήξεις από γνωστούς και άγνωστους δημιουργούς. Παράδειγμα για μίμηση για τον ελληνικό ο Ιρλανδικός Κινηματογράφος.
 
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
 
Λαμπρή θέση τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ είχαν και τα εικαστικά γεγονότα.
 
1.        ΒΙΤΟΡΙΟ ΣΤΟΡΑΡΟ: Γράφοντας με το φως.
Έκθεση επεξεργασμένης φωτογραφίας του τιμημένου με 3 Όσκαρ διευθυντή φωτογραφίας ΒΙΤ. ΣΤΟΡΑΡΟ.
 
2.        ΝΤΙΝ ΤΑΒΟΥΛΑΡΗΣ
 
Πρώτη έκθεση σε Παγκόσμιο επίπεδο του τιμημένου με Όσκαρ σκηνογράφου. Σχέδια, έργα ζωγραφικής, μακέτες του πλούσιου έργου του.
 
3.        ΚΙΝΟΥΜΕΝΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ
 
Τέχνη και κινηματογράφος στη Ρωσική πρωτοπορία.
Πολύ ενημερωτική έκθεση, βασισμένη στη συλλογή Κωστάκη Σχέδια, αφίσες μακέτες της Ρωσικής πρωτοπορίας στην εποχή του ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ.
 
4.        "ΤΕΧΝΗ" ΕΝΑΣ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
 
Έκθεση για την προσφορά της "Τέχνης" στην πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης.
 
5.        ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΤΑΚΗΣ" Η ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΚΑΙ Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ.
 
Η έκθεση ακολουθεί τη σκηνοθετική πορεία του Παπατάκη και φωτίζει το έργο του με φωτογραφίες, ντοκουμέντα, γράμματα κλπ.
 
Αν σ’ όλα τα παραπάνω προσθέσετε το ΤΜΗΜΑ ΑΓΟΡΑ ΤΑΙΝΙΩΝ πολύ σημαντική πρωτοβουλία της Νέας Διοίκησης το BALKAN FUND (ταμείο για την Ανάπτυξη Σεναρίων από τις Βαλκανικές Χώρες και τα masterclass (μαθήματα – διαλέξεις) ανθρώπων του κινηματογράφου, καταλαβαίνετε ίσως γιατί το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι ο πιο σημαντικός Πολιτιστικός Θεσμός της χώρας μας.
Τώρα που σημειώνω αυτές τις γραμμές για το 46ο Φεστιβάλ δεν μπορώ να σας πω αν ήταν καλύτερο ή χειρότερο από το προηγούμενα.
 
Το Φεστιβάλ είναι οι άνθρωποι του, οι θεατές,η πόλη. Όταν όλοι αυτοί συναντιούνται στον αέναο χορό των εικόνων όλα ομορφαίνουν.
 
Κρατάω στη μνήμη μου τις εικόνες, τους θεατές που ψάχνουν για την ταινία που θα τους μιλήσει στη καρδιά και το χειμωνιάτικο σκηνικό της πόλης.
Και του χρόνου…
ΛΕΩΝΙΔΑΣ  ΚΑΚΑΡΟΓΛΟΥ