05292017Δευ
ΕνημέρωσηΣαβ, 13 Μαϊ 2017 10am

Μάθηση e-μάθηση

Μάθηση - e-Μάθηση / Μάιος 2006 - φ.46

    Τους τελευταίους μήνες όλο και πιο συχνά ακούω για το HDL PC (Hundred dollar laptop – ο φορητός υπολογιστής των 100 δολαρίων) ή αλλιώς olpc (One Laptop Per Child) που σχεδιάζει το ΜΙΤ για τις αναπτυσσόμενες χώρες (παλαιότερα τις λέγανε χώρες του τρίτου κόσμου). Στόχος είναι σε λίγα χρόνια, κάθε παιδί, σε κάθε γωνιά της γής, να έχει ένα laptop ώστε να μπορεί να αντλεί πληροφορίες, να προβάλει και να επεξεργάζεται στοιχεία πολυμέσων και γενικότερα να είναι ενεργό μέλος της κοινωνίας της πληροφορίας. Αρχικά το πλάνο προβλέπει πιλοτική εφαρμογή στην Βραζιλία, Αργεντινή, Ταϊλάνδη, Κίνα, Ινδία, Νηγιρία και Αίγυπτο, και επέκταση αργότερα σε όποια χώρα επιδείξει ενδιαφέρον μέσω του Υπουργείου Παιδείας της (που θα αναλάβει το κόστος και τη διανομή στους μαθητές του).     
Η επαναστατική ιδέα του media lab του ΜΙΤ που καθοδηγείται από τον, δικό μας (Έλληνα) Νικόλα Νεγροπόντη καθώς επίσης από τον, ακόμα πιο δικό μας (Χανιώτη) Μιχάλη Μπλέτσα, έχει δημιουργήσει ένα μικρό πανικό στην βιομηχανία της πληροφορικής. Μεμονωμένες εταιρίες, ή συνασπισμοί εταιριών ετοιμάζουν προϊόντα που θα προσπαθήσουν να ανταγωνιστούν το HDL Pc σε τιμή και ποιότητα. Η αρθρογραφία, των τελευταίων μηνών στον ειδικό τύπο, βεβαιώνει για το ότι σε λίγα χρόνια θα υπάρχει στην αγορά, φτηνή φορητή υπολογιστική ισχύ με δυνατότητες επικοινωνίας και αναπαραγωγής πολυμέσων (φυσικά η δυνατότητα εκτέλεσης εφαρμογών γραφείου θεωρείται δεδομένη).
 
Ο δικός μου προβληματισμός όμως μπαίνει σε ζητήματα πολιτικής. Πως θα καταφέρουν να μοιράσουν το HDL Pc σε μαθητές, που - σε ακραίες ή μη - περιπτώσεις στερούνται των βασικών για τη διαβίωση; Ή ακόμη περισσότερο, πως θα μπορέσουν να υπερπηδήσουν πολιτικούς φραγμούς, στην επικοινωνία και στην εκπαίδευση, που συνηθίζεται να θέτουν οι κυβερνήσεις των αναπτυσσομένων χώρών; (Τρανό – από κάθε άποψη -  παράδειγμα η Κίνα με τη στάση της απέναντι στην ελεύθερη πλοήγηση στο διαδίκτυο)
 
Ας υποθέσουμε όμως ότι, με τη βοήθεια διεθνών οργανισμών, κάθε παιδί στον αναπτυσσόμενο κόσμο αποκτά, μέσα από τις παραπάνω συσκευές, καθολική πρόσβαση στη γνώση και επικοινωνία με οτιδήποτε. Δεκάδες "μικρές" Ινδίες θα ξεφυτρώσουν απ’ άκρη σ’ άκρη σ’ όλο τον κόσμο. (Θα πρέπει να διευκρινίσω ότι μεγάλο μέρος  της τηλεφωνικής προώθησης – πώλησης – υποστήριξης προϊόντων, αλλά και της ανάπτυξης νέων λογισμικών, έχει μετακομίσει εδώ και χρόνια από τις ΗΠΑ στην Ινδία, δημιουργώντας επιπρόσθετο πονοκέφαλο ανεργίας στην αντίπερα πλευρά του Ατλαντικού.)
 
Αποτέλεσμα θα είναι μετά τον πρωτογενή και τον δευτερογενή τομέα της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας, ένα μεγάλο κομμάτι του τριτογενή – αυτός των υπηρεσιών διαχείρισης πληροφορίας– να μετακομίσει σε χώρες όπου θα βρει φτηνό και ειδικευμένο εργατικό δυναμικό.
 
Με φίλους που το συζήτησα, με κοιτάξανε περίεργα, φάνηκαν να σκέφτονται: "τι λέει πάλι ετούτος;", όμως το ίδιο θα έλεγε και ο Παππούς μου, αν στις αρχές του προηγούμενου αιώνα θα του έλεγα πως σε λίγα χρόνια τα χωράφια του θα τα καλλιεργεί κάποιος από τη Συρία, και το προϊόν του θα το ανταγωνίζεται σε τιμή αυτό από την Κίνα.
 
Η μεγάλη μου απορία είναι αν φύγει και ο τριτογενής τομέας από το Δυτικό κόσμο (τις ανεπτυγμένες χώρες) με τι θα απασχολείται ο πληθυσμός τους; Σίγουρα τα μερίσματα των μικρομετόχων, από τα κέρδη των εταιριών στα χρηματιστήρια της υφηλίου δεν θα επαρκούν για να ανατροφοδοτήσουν το σύστημα με χρήμα...
 
"Και τι προτείνεις;", μου επιτέθηκε ένας απ’ την παρέα, "οι Δυτικοί να κρατήσουν για εκείνους την εξέλιξη και να αφήσουν τους άλλους στη μοίρα τους;"
 
Προς θεού ΌΧΙ! Όλοι έχουν δικαίωμα στη γνώση και την ευημερία. Δεν προτείνω τίποτε και ούτε υπονοώ σενάρια συνομωσίας, ένα προβληματισμό είχα και τον εξέφρασα. Αν νομίζετε ότι έχει βάση ας το σκεφτούμε και ας το συζητήσουμε… Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο…
 
ΥΓ1.: Περισσότερα για το HDL Pc στη διεύθυνση http://laptop.org/ καθώς επίσης και με μια αναζήτηση στο δίκτυο με λέξεις κλειδιά από τα παραπάνω
 
ΥΓ2.: Το Google earth έβαλε νέες φωτογραφίες για την Ελλάδα.
 
 
Περιμένω τα δικά σας σχόλια στο  Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.