09212017Πεμ
ΕνημέρωσηΣαβ, 13 Μαϊ 2017 10am

Μάθηση e-μάθηση

Μάθηση e-Μάθηση / Οκτώβριος 2006 -φ.50

    Με αφορμή το σχόλιο του προηγούμενου μήνα, σχετικά με την επιμόρφωση στα νέα βιβλία, φίλοι που δραστηριοποιούνται έξω από το χώρο της εκπαίδευσης, μου παραπονέθηκαν. "Δεν παίζεστε εσείς οι εκπαιδευτικοί... σε ότι κι αν γίνει παράπονα έχετε...". Όχι! Απλά όταν βλέπουμε κάτι στραβό το τονίζουμε.     
 Και όταν βλέπουμε κάτι προς τη σωστή κατεύθυνση πάλι το ίδιο κάνουμε. Φυσικά το σωστό και το λάθος είναι υποκειμενικά, και ο καθένας τα κρίνει όπως νιώθει, αλλά πάντα υπάρχει η κοινά αποδεκτή θέση, που στις δημόσιες τουλάχιστο τοποθετήσεις μας, παίζει το ρόλο της εκκίνησης.
 
Μια πολύ καλή οργανωτική δομή επιμόρφωσης εκπαιδευτών, συνάντησα πριν λίγες μέρες όταν κλήθηκα από ιδιωτικό ΚΕΚ, να παραλάβω το επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση εκπαιδευτών ενηλίκων του Εθνικού Κέντρου Πιστοποίησης (ΕΚΕΠΙΣ) του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
 
Η επιμόρφωση θα εκκινήσει σε ένα περίπου μήνα από τη μέρα που κλήθηκα να παραλάβω το επιμορφωτικό υλικό. Η διάρκειά της είναι έξι μήνες και βασίζεται στην πρακτική της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, μιας και όλοι οι εκπαιδευόμενοι (που προορίζονται για εκπαιδευτές ενηλίκων) είναι ενήλικες με επαγγελματική και κοινωνική δραστηριότητα. Στη διάρκεια των έξι μηνών προβλέπει τέσσερις διήμερες συναντήσεις σε Σαββατοκύριακα.
 
Οι εκπαιδευτές της επιμόρφωσης καταρτίσθηκαν σε ετήσια επιμόρφωση και πάλι εξ’ αποστάσεως από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ). Το διδακτικό υλικό αποτελείται από τέσσερις τόμους σχετικούς με το αντικείμενο της εκπαίδευσης ενηλίκων, ένα CD-ROM με επιπλέον υλικό, και δύο DVD με έξι βιντεοσκοπημένες πρότυπες διδασκαλίες, καθώς και βιντεοσκοπημένη "Διεργασία ανάπτυξης ομάδας". Το παραπάνω διδακτικό υλικό, δημιουργήθηκε, στο σύνολό του, για της ανάγκες της επιμόρφωσης.
 
Οι εκπαιδευόμενοι, για να ολοκληρώσουν την επιμόρφωσή τους θα πρέπει να καταθέσουν γραπτές εργασίες και να παρουσιάσουν τα δικά τους πλάνα διδασκαλίας στις δια ζώσης συναντήσεις.
 
Η σύγκριση με την επιμόρφωση που έκαναν το Υπουργείο Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τα νέα βιβλία Δημοτικού και Γυμνασίου, τον περασμένο μήνα, είναι αναπόφευκτη. Στην επιμόρφωση αυτή, το επιμορφωτικό υλικό ήταν περιληπτικές σημειώσεις ή εκτυπωμένες διαφάνειες, οι εκπαιδευτές ενημερώθηκαν δύο μέρες το καλοκαίρι, οι εκπαιδευόμενοι δεν παρακολούθησαν καμία πρότυπη διδασκαλία (που είναι ιδιαίτερης σημασίας μέθοδος εκπαίδευσης εκπαιδευτικών) και δεν κλήθηκαν να καταβάλουν καμία προσπάθεια για να αποδείξουν ότι κατάλαβαν το αντικείμενό της, η διάρκειά της δε, ήταν τουλάχιστο αστεία.
 
Οι διεργασίες για την αλλαγή στα βιβλία ξεκίνησαν πριν πέντε χρόνια, άρα υπήρχε απεριόριστος χρόνος να εκπαιδευτούν τουλάχιστο οι εκπαιδευτές. Η δικαιολογία ότι δεν ήταν έτοιμα τα βιβλία δεν ευσταθεί μιας και το αντικείμενο της επιμόρφωσης δεν ήταν το περιεχόμενο των βιβλίων, αλλά η διδακτική μεθοδολογία η οποία προϋπήρχε και αποτέλεσε τη βάση της συγγραφής αυτών.
 
Το υπουργείο Παιδείας έχει πληρώσει και διαθέτει για την Α/βάθμια και Β/θμια εκπαίδευση δύο, τουλάχιστο, ηλεκτρονικές πλατφόρμες για εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση (μία στο Πανελλήνιο σχολικό δίκτυο που παραμένει σκανδαλωδώς χωρίς περιεχόμενο εδώ και πέντε χρόνια, και άλλη μια στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο που ενώ είναι έτοιμη τέσσερα χρόνια δεν έχει δει ακόμα το φως της δημοσιότητας – και μάλλον δεν θα το δει), άρα έχει κατά νου κι άλλες μεθόδους πέραν αυτής που τελικά επέλεξε να υλοποιήσει την επιμόρφωση και διαθέτει και τα μέσα για να υλοποιήσει μακροχρόνια και σωστά οργανωμένη εξ’ αποστάσεως επιμόρφωση.
 
Όπως καταλάβατε, με τη δικιά μου θεώρηση του σωστού και του λάθους, η οργανωτική δομή της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του Υπουργείου εργασίας απέχει παρασάγγας από εκείνη του Παιδείας. Ελπίζω κάποια στιγμή οι καλές πρακτικές οργάνωσης δράσεων που ακολουθεί ο κρατικός μηχανισμός ανα περιπτώσεις, να αναδειχθούν και να αποτελέσουν πρότυπο για τις υπόλυπες δράσεις που λίγο ως πολύ είναι όμοιές τους.
 
Περιμένω τα δικά σας σχόλια στο  Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.