12152017Παρ
ΕνημέρωσηΠεμ, 09 Νοε 2017 11am

Ήχοι Εικόνες Σημειώσεις

Έκθεση στο ΜοΜΑ, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη

    
"ΟΜΑ στο Πεκίνο:
Νέο Κεντρικό Κτίριο Κινεζικής Τηλεόρασης, CCTV, από τους Όλε Σχέερεν και Ρεμ Κούλχαας".
 
Έκθεση στο ΜοΜΑ, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη
 
Ανατολικά από την Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου, κατασκευάζεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα το νέο Κεντρικό Κτίριο Κινεζικής Τηλεόρασης (CCTV), το οποίο θα είναι έτοιμο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2008. Το CCTV είναι το πρώτο από τα 300 κτίρια - ουρανοξύστες που θα κατασκευαστούν στη νέα Κεντρική Περιφέρεια Επιχειρήσεων (Central Business District - CBD), την καινούργια περιοχή στο Πεκίνο, που προορίζεται να αλλάξει ριζικά τη μορφή της πόλης.
    
Το CCTV πρόκειται για το πλέον πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό εγχείρημα υπό κατασκευή σήμερα. Το ΜοΜA αφιερώνει αυτήν την εποχή μια αίθουσά του για να παρουσιάσει στο ευρύ κοινό σχετικά στοιχεία, των οποίων την παρουσίαση επιτρέπουν οι εμπνευστές και υπεύθυνοι για την υλοποίηση του μοναδικού αυτού εγχειρήματος. Ο λόγος για τους Όλε Σχέερεν και Ρεμ Κούλχαας, κορυφαίους του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και ιδρυτές του ΟΜΑ, Office for Metropolitan Architecture, στο Λονδίνο. Το διεθνές γραφείο αρχιτεκτονικής συνεργασίας ΟΜΑ κέρδισε το 2002 το διαγωνισμό για τα σχέδια του CCTV. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 2004 και συνεχίζονται με ρυθμούς πρωτοφανείς για τα σημερινά δεδομένα! Σημειωταίον ότι η υλοποίηση του μεγαλεπίβολου αυτού σχεδίου γίνεται με την ανεκτίμητη συνεργασία της ECADI, μεγάλης κινεζικής αρχιτεκτονικής εταιρείας, με έδρα τη Σαγκάη.
 
 
Το συγκρότημα ουσιαστικά αποτελείται από τρία κτίρια και ένα Πάρκο Μέσων Ενημέρωσης (Media Park). Το CCTV, αυτό καθεαυτό, είναι ιδιωτικό και θα σχηματίζεται από δύο ιδιόμορφα κτίρια-ουρανοξύστες, με μια εντελώς πρωτοποριακή και απόλυτα φιλική προσέγγιση ως προς τη χρήση του από το ευρύ κοινό, όπως τονίζεται στην έκθεση στο ΜοΜΑ, χωρίς να παρέχονται οι ανάλογες εξηγήσεις. Με ύψος 230 μέτρων και επιφάνεια 400.000 τετραγωνικών, θα στεγάσει τα γραφεία διοίκησης, ενημέρωσης και μετάδοσης, καθώς και τα στούντιο για την παραγωγή προγραμμάτων, δηλαδή όλη τη διαδικασία της Τηλεόρασης, μέσα από μία σειρά συνδυασμένων δραστηριοτήτων.
 
Παρά το ύψος του, σκοπός δεν είναι να κατασκευαστεί άλλη μία κορφή προς τον ουρανό, αλλά να αποτελέσει μέρους του αστικού τοπίου με τέτοιο τρόπο, ώστε να επηρρεάσει σημαντικά στην ανάπλασή του. Μέσα από αυτό το σκεπτικό προέκυψε και το μοναδικό σχήμα  "παραθύρου" που δημιουργείται με τους δύο ουρανοξύστες και τη γέφυρα. Οι διαγώνιες διακλαδιζόμενες γραμμές στην επιφάνεια του κτιρίου, που δημιουργούν ένα άνισα μοιρασμένο "πλέγμα", αντιπροσωπεύουν τα ρεύματα ενέργειας του κτίριου, σύμφωνα με τον Κούλχαας.
 
Παραδίπλα έχει προγραμματιστεί η κατασκευή ενός τρίτου κτιρίου, του Πολιτιστικού Κέντρου Τηλεόρασης (Television Cultural Center - TVCC), με έκταση 115.000 τετραγωνικών μέτρων, ορατό και μέσα από το "παράθυρο" του CCTV. Το γειτονικό αυτό κτίριο θα στεγάσει ξενοδοχείο 5 αστέρων, κέντρο επισκεπτών, μία μεγάλη αίθουσα προβολής και εκθεσιακούς χώρους ανοιχτά στο κοινό. Πληροφορίες και λεπτομέρειες θα δοθούν εφόσον το έργο θα έχει ολοκληρωθεί. Τέλος, το Πάρκο Μέσων Ενημέρωσης (Media Park) θα είναι ανοιχτό στον κόσμο και θα προσφέρεται για ψυχαγωγία, με εξωτερικά στούντιο, ως  προέκταση του άξονα πρασίνου που θα διαπερνάει την Κεντρική Περιφέρεια Επιχειρήσεων.
 
Για την πραγματοποίηση των παραπάνω σχεδίων χρειάζεται να αναθεωρηθούν και να ξαναγραφτούν νόμοι, κανόνες και τεχνικές για την κατασκευή κτιρίων, ακόμα και να οριστούν νέα αντισεισμικά μέτρα.
 
Σε μία χώρα όπου οι εργαζόμενοι δουλεύουν με ρυθμούς μηχανής, καταφέρνοντας έτσι να προωθούν ασταμάτητα τα προϊόντα τους, καθώς βεβαίως και το εργατικό δυναμικό τους, σχεδόν σε κάθε σημείο της γης, κατασκευάζεται το πιο σύγχρονο κέντρο τηλεοπτικών μέσων ενημέρωσης στον κόσμο! Για την επίτευξη αυτού του σκοπού προσέλαβαν δύο από τους πλέον πρωτοπόρους σχεδιαστές, ενώ δε διστάζουν να ανατρέψουν όποιους νόμους και κανόνες χρειαστεί.
 
Όλα δείχνουν ότι από το 2008, η τηλεόραση, σε παγκόσμια κλίμακα, θα πάρει μια εντελώς διαφορετική τροπή...
Μυρτώ Κοντομιτάκη
Μουσειολόγος, Ιστορικός Τέχνης