09212017Πεμ
ΕνημέρωσηΣαβ, 13 Μαϊ 2017 10am

Μάθηση e-μάθηση

Μάθηση e-μάθηση / Μάιος 2007-φ.57

        
Πριν λίγες μέρες, σε μια Κυριακάτικη εξόρμηση βρέθηκα με την οικογένειά μου και τους φίλους μου στο χωριό "Σαμωνάς" στα βουνά του Αποκώρωνα. Φιλόξενοι άνθρωποι, καταπληκτική θέα, περίσσια φυσική ομορφιά, άσβεστη παράδοση, και καλό κρασί συνθέτουν ένα μίγμα που σε κάνει να νιώθεις ακόμα μεγαλύτερη λύπη για τη Δευτέρα που έπεται, και που θα σε αναγκάσει να επιστρέψεις στην γκρίζα και τρελή καθημερινότητα.
Εκεί λοιπόν ο Κωστής, που ζει στο χωριό σαν συνταξιούχος πια, πρώην υπάλληλος του Υπουργείου Πολιτισμού, ανάμεσα στα πολλά άλλα που είπαμε, μου ανέφερε και ένα παράπονό του:
 
"Εδώ και δύο μήνες, πριν καλά καλά αρχίσει η τουριστική σεζόν, έχουν αρχίσει και έρχονται επισκέπτες στα Αρχαία μνημεία της περιοχής και δεν υπάρχουν – ακόμα – ξεναγοί να τους ενημερώσουν για το τι βλέπουν... Προσπαθώ να τους εξηγήσω εγώ, αλλά μην γνωρίζοντας Αγγλικά δεν τα πολυκαταφέρνω. Αποτέλεσμα είναι οι ξένοι να φεύγουν χωρίς να έχουν μάθει τίποτε για την ιστορία του τόπου αλλά και για το τι τους κουβαλήσανε να δουν... Πολλούς τους βλέπω να έχουν φεύγοντας ένα μηδίασμα στα χείλη σα να μου λένε Ντροπή σας τέτοια Ιστορία και να την αφήνετε έτσι"
 
Το Πάσχα πήγα στο Ναύπλιο. Ο Δήμος εκεί μόλις είχε αρχίσει να εφαρμόζει πιλοτικά την ηλεκτρονική ξενάγηση στην πόλη του Ναυπλίου. Από κεντρικά τουριστικά κιόσκια ο επισκέπτης προμηθεύεται μια συσκευή ήχου με αριθμημένες περιγραφές των σημείων της πόλης σε τρεις γλώσσες, και ένα έντυπο χάρτη που τον καθοδηγεί στην αρίθμηση των περιγραφών της συσκευής.
 
Η χρήση της συσκευής ενθουσίασε τους μικρούς της παρέας αλλά και τους μεγάλους, που στο φινάλε μάθαμε και πέντε πράγματα για ένα τόπο που σε διαφορετική περίπτωση δε θα μαθαίναμε. Αξιέπαινη λοιπόν πρωτοβουλία που θα μπορούσε να υλοποιηθεί με μεγάλη ευκολία και στο Νομό Χανίων με τους πολλούς και διάσπαρτους αρχαιολογικούς και ιστορικούς τόπους, μιας και Πολυτεχνείο έχουμε για τη υλοποίηση του τεχνικού κομματιού αλλά και η Αρχαιολογική υπηρεσία Χανίων έχει να επιδείξει αξιόλογο έργο (πρόσφατα είδα ένα πολύ όμορφο έντυπο) επίσης το Πανεπιστήμιο Ρεθύμνου είναι δίπλα, για τις όποιες παραπάνω ιστορικές πληροφορίες χρειασθούν.
 
Φυσικά το παραπάνω παράδειγμα θα μπορούσε να έχει και επέκταση, οι περιγραφές να υπάρχουν στο διαδίκτυο και ο καθ’ ένας να μπορεί να τις "φορτώσει" στο φορητό MP3 του, από τον υπολογιστή του, ή ακόμα να εκπέμπονται ελεύθερα στα σημεία ενδιαφέροντος μέσα από Bluetooth, ή όποιο άλλο τρόπο, για κάθε ενδιαφερόμενο. Τέλος οι περιγραφές θα μπορούσαν να είναι κατηγοριοποιημένες σε επίπεδα, διαφοροποιούμενες στο βάθος πληροφόρησης και λεπτομερειών που περιέχουν.
 
"Καλά μας τα λες, στυγνέ τεχνοκράτη", θα πει σίγουρα ο Αντώνης. "Και με τους τόσους ξεναγούς που έχουμε τι θα γίνει; Θα χάσουν τη δουλειά τους;"

-Κάθε άλλο πιστεύω... Ξενάγηση δε σημαίνει αποκλειστικά και μόνο εκφώνηση ιστορικών πληροφοριών... περικλείει και χίλια δυο άλλα πράγματα τα οποία οι ξεναγοί μας (και όχι μόνο οι Έλληνες, και έξω όπου έχω δει, το ίδιο κάνουν) έχουν αμελήσει, δίνοντας έμφαση στην πλήρη κάλυψη των θεμάτων που παρουσιάζουν στην ομάδα που συνοδεύουν.
 
Με την παραπάνω λύση, απαλλαγμένοι από το φόρτο μελέτης για κάθε μνημείο, μπορούν να αναπτύξουν περισσότερο όλα τα υπόλοιπα και άρα να προσφέρουν και καλύτερες υπηρεσίες στον επισκέπτη.