Στην Αρχή του Τραγουδιού

Στην Αρχή Του Τραγουδιού / Νοέμβριος 2007-φ.62

    
ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΙ ΚΟΛΥΜΒΗΤΕΣ
Μουσική, στίχοι: Αργύρης Μπακιρτζής
Ερμηνεία: Χειμερινοί Κολυμβητές
LYRA 1981
           Πρόκειται για το δίσκο με τον οποίο γνωρίσαμε ένα από τα πιο ξεχωριστά  και ιδιαίτερα μουσικά σχήματα, τους "Χειμερινούς Κολυμβητές"˙ είναι άλλωστε ο δίσκος που έδωσε το όνομα  με το οποίο καθιερώθηκε το σχήμα, αν  και ο Αργύρης Μπακιρτζής έχει αναφέρει  ότι θα προτιμούσε κάτι διαφορετικό:
    "Το κακό του πρώτου δίσκου είναι ότι στάθηκε αιτία να μας κολλήσει το όνομά του, γιατί μας καλούσαν για συναυλίες, δεν είχαμε επιλέξει όνομα για το συγκρότημα και μας έμεινε το " Χειμερινοί Κολυμβητές". Το όνομα αυτό με ενοχλεί γιατί είναι προφανής ο συμβολισμός του. Θα προτιμούσα κάποιο άλλο, έχω μάλιστα προτείνει το "Κασμάδες" και τελευταία το   "Καθετήρες"¹.
 
 
            Οι "Χειμερινοί Κολυμβητές" ως μουσικό σχήμα ξεκίνησαν το 1979 και έδωσαν την πρώτη συναυλία τους στη "Μεγάλη Λέσχη" Καβάλας τον Απρίλιο του 1980. Την αρχική μορφή του συγκροτήματος αποτελούν:
 
Ο Αργύρης Μπακιρτζής, η ψυχή του συγκροτήματος, με την ιδιόρρυθμη φωνή του, αρχιτέκτων στην Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, αυτοδίδακτος μουσικός, γράφει στίχους και μουσική και παίζει τζουρά.
 
Ο Μιχάλης Σιγανίδης (κοντραμπάσο, μαντολίνο, φωνή). Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Γράφει μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο.
 
 Ο Δημήτρης Πολυζωίδης (βιολί). Διαμένει μονίμως στην Αυστρία και συμμετέχει στις ηχογραφήσεις.
 
Ο Κώστας Σιδέρης (κιθάρα, τζουράς, φωνή). Γεννήθηκε στη Φλώρινα και είναι αυτοδίδακτος μουσικός.
 
Ο Ισίδωρος Παπαδάμου (μπουζούκι, τζουράς, τραγούδι).
 
       Κατά καιρούς δέχονται στις τάξεις τους διάφορους συνεργάτες σε μόνιμη ή περιστασιακή βάση, όπως ο Κ. Βόμβολος, ο Φλ. Φλωρίδης κ.α. Ιδιαίτερη περίπτωση ερασιτεχνών μουσικών, οι Χειμερινοί Κολυμβητές έφτιαξαν, ήδη από τον πρώτο δίσκο τους, τραγούδια που αποτελούν πρότυπα για τη ζωντάνια, τον ενθουσιασμό, την τρυφερότητα, την αγάπη, αλλά και τη μελαγχολία τους.. Πάντως ειδικά ο πρώτος δίσκος τους χαρακτηρίζεται από έντονη εξωστρέφεια και εύθυμη –παιχνιδιάρικη - διάθεση.
 
       Ο δίσκος ήταν ανεξάρτητη παραγωγή με ό,τι αυτό συνεπάγεται: Αναφέρει  ο Αργύρης Μπακιρτζής τις συνθήκες  ηχογράφησης του δίσκου: "Για να σταθεί δυνατή η έκδοσή του βοήθησαν πολλοί φίλοι, δανείζοντάς μας διάφορα μικροποσά. Εγώ με περισσή αισιοδοξία παρήγγειλα στο εργοστάσιο δύο χιλιάδες δίσκους και άλλες τόσες κασέτες, ώστε να ξοφλήσουμε γρήγορα τα χρέη μας. Αυτό κατάλαβα ότι ενόχλησε μερικούς από τους φανατικούς υποστηρικτές των ανεξάρτητων παραγωγών, που διαμαρτυρήθηκαν λέγοντάς μου ότι έπρεπε να παραγγείλω τριακόσιους δίσκους μόνο. Δηλαδή θεωρούσαν αυτονόητο οι ανεξάρτητοι να είναι βυθισμένοι στη μιζέρια και στα χρέη. Ευτυχώς τους απογοήτευσα, η δεύτερη ανατύπωση ήρθε γρήγορα και απαλλαχθήκαμε από τα χρέη μας σχετικά εύκολα.
 
             Την πρώτη πλευρά του πρώτου μας δίσκου την είχαμε γράψει σε διάστημα ενός μηνός περίπου, στις αρχές του 1980, ενώ τη δεύτερη δεν προλάβαμε. Ενδιάμεσα αλλάξαμε κιθαρίστα. Ο Παπάζογλου, στο στούντιο του οποίου ηχογραφούσαμε, δεν είχε κονσόλα κι έτσι καθυστερήσαμε πάνω από έξι μήνες να ολοκληρώσουμε το δίσκο. Ένα μεσημέρι μας ειδοποίησε ότι βρήκε κονσόλα για μερικές ώρες από μία άλλη ηχογράφηση που είχε τελειώσει πιο γρήγορα. Πήγαμε στο στούντιο και η δεύτερη πλευρά γράφτηκε όλη σε ένα απόγευμα, σε τρεις ώρες!"¹.
 
         Για να θυμηθούμε τώρα  τα τραγούδια του δίσκου:
 
 
1.         Ρωμυλία
2.         Προσφυγιά
3.         Αρζεντίνα
4.         Στον Παγασητικό
5.         Τώρα που παντρεύεσαι
6.         Ψείρες
7.         Εκδρομή
8.         Χειμερινοί κολυμβητές
9.         Σε μιά εκκλησιά
10.       Κυριακή στην επαρχία
11.       Νάτο πάλι
12.       Σα σβούρα
13.       Στον Επτάλοφο
14.       Το πολλαπλό σου είδωλο
15.       Ο δρόμος
 
         Το τραγούδι που ακούστηκε περισσότερο ήταν το "Πολλαπλό σου είδωλο"( συχνάζεις στο μικρό καφέ). Λέει γι’ αυτό το τραγούδι ο Α. Μπακιρτζής: "…εκείνη ακριβώς τη στιγμή της ηχογράφησης, η κοπέλα για την οποία είχα γράψει το τραγούδι και με την οποία είχα χαθεί, σαν από μηχανής θεός, κατέβαινε τις σκάλες του στούντιο στο βάθος. Μόλις την είδα, ξεχάστηκα και γράφτηκε η πολύ ωραία, συγκρατημένα δραματική, εκτέλεση του δίσκου".
 
         Πέρα όμως από αυτό όλα τα τραγούδια του δίσκου δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα και χαρακτηρίζονται από το "προσωπικό ύφος" και τη ιδιαίτερη μουσική άποψη του δημιουργού τους. Επόμενο ήταν  ο δίσκος αυτός να ανοίξει το δρόμο για την πολύ ενδιαφέρουσα συνέχεια του σχήματος.
 
1. ΠΗΓΗ: Αργύρης Μπακιρτζής, από το αφιέρωμα "100 Δίσκοι και η ιστορία τους" από τον Μελωδία fm και την  Καθημερινή