07272017Πεμ
ΕνημέρωσηΣαβ, 13 Μαϊ 2017 10am

Φανταστική Ταινιοθήκη

ΦΑΡΕΝΑΪΤ 451

FARENIGHT 451– Γαλλία 1966
Σκηνοθεσία: ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΤΡΥΦΩ
Σενάριο: ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΤΡΥΦΩ, ΖΑΝ ΛΟΥΪ ΡΙΣΑΡ από το μυθιστορήματα του ΡΕΪ ΜΠΡΑΝΤΜΠΕΡΙ
Φωτογραφία(χο): ΝΙΚΟΛΑΣ ΡΕΓΚ
Μουσική: ΜΠΕΡΝΑΡΝΤ ΧΕΡΜΑΝ
Ερμηνεία: ΟΣΚΑΡ ΒΕΡΝΕΡ, ΤΖΟΥΛΙ ΚΡΙΣΤΙ, ΣΙΡΙΛ ΚΙΟΥΖΑΚ, ΑΝΤΟΝ ΝΤΙΦΡΙΓΚ
Παραγωγή: ΛΙΟΥΙΣ Μ. ΑΛΕΝ
Διάρκεια 112΄

Το "ΦΑΡΕΝΑΪΤ 451" σημαδεύει την καριέρα του ΤΡΙΦΩ με τρεις ιδιαιτερότητες. Η πρώτη είναι πως η ταινία αυτή είναι η πρώτη έγχρωμη, η δεύτερη ότι είναι ηπρώτη διεθνής παραγωγής και η Τρίτη ότι ασχολείται μ’ ένα θέμα, εκείνο της επιστημονικής φαντασίας, που ήταν τελείως ξένο από τα ενδιαφέροντά του.
Η ταινία βασίζεται στο πολύ γνωστό μυθιστόρημα του ΡΕΪ ΜΠΡΑΝΤΜΠΕΡΙ που μας μεταφέρει σε μια μελλοντική εποχή, απόλυτης κυριαρχίας της ηλεκτρονικής εικόνας και του ολοκληρωτικού μοντέλου που τα βιβλία είναι απαγορευμένο και οι πυροσβέστες του καθεστώτος τα μαζεύουν και τα καίνε.
Ο ήρωας της ταινίας ο Μόνταγκ, πυροσβέστης κι αυτός, σε μια καταστροφή βιβλίων υποκρύπτει δύο βιβλία. Αυτή είναι η πρώτη πράξη αντίστασης. Σε κάποιες από τις μετακινήσεις του με το λεωφορείο γνωρίζει μια κοπέλα που ανήκει στους αντιφρονούντες που είναι οι διασώστες βιβλίων και έχουν άμεση σχέση με τους επαναστάτες που ζουν στην άκρη της πόλης και απομνημονεύουν τα βιβλία για τις επόμενες γενιές.
Η σχέση του Μόνταγκ με την κοπέλα θα τον οδηγήσει σε μια νέα θέση αντίστασης εναντίον του ολοκληρωτικού καθεστώτος και συνεπώς θα κυνηγηθεί από τους πρώην συναδέλφους του. Θα καταφύγει στους απομνημονευτές βιβλίων μαζί με την κοπέλα και θα παραμείνει μαζί της…
Ο Τρυφώ για πρώτη φορά (άλλη μια πρώτη φορά) με μια ξεκάθαρη πολιτική θέση, ίσως ένα ξεκαθάρισμα με μια κυρίαρχη τότε αντίληψη ενός δογματικού και σταλινιστικού μοντέλου που εξέφραζε τότε η κυρίαρχη διανόηση της Γαλλίας.
Μη ξεχνάμε πως βρισκόμαστε στα μέσα της δεκαετίας του ’60, λίγο πριν το Μάιο του ’68 στους απόηχους της "πολιτιστικής επανάστασης" στο κενό κλπ.
Ένα περιοδικό της εποχής γράφει: "η ταινία είναι ένα παραμύθι της ηλεκτρονικής εποχής. Η ιστορία κυλάει στον κόσμο που ξέρουμε. Δεν υπάρχει παρά μία μικρή μετατόπιση χρόνου και μια ατμόσφαιρα ανεπαίσθητα παράξενη. Παρά το ρεαλιστικού χαρακτήρα, το φιλμ δεν είναι ρεαλιστικό. Είναι ένα φιλμ επιστημονικής φαντασίας, εφέ, ένα φιλμ όπου η φαντασία παίρνει ρεαλιστικές διαστάσεις. Ο Τρυφώ δεν έφτιαξε μια μελλοντολογική ταινία, αλλά μια ταινία για το παρόν, όπου οι δυνάμεις του κακού απελευθερώνονται και ηττούνται…"
Και ο Τρυφώ συμπληρώνει: "τα βιβλία είναι ζωντανά. Στην ιστορία του Ρόϊ Μπράντμπερι, οι πυροσβέστες δεν σβήνουν τις φωτιές αλλά καίνε τα βιβλία, κυνηγάνε τους διανοούμενους. Νομίζω πως αυτή η φαντασίωση υπάρχει στην πραγματικότητα: ο εχθρός των βιβλίων, η δίωξη της σκέψης, η τρομοκρατία κατά των ιδεών υπάρχουν μέσα στην ανθρώπινη ιστορία. Ως χθες είχαν χαρακτήρα ανοιχτής φρικαλεότητας. Σήμερα εμφανίζονται με λιγότερο α……….."
Τα χρώματα της ταινίας είναι ……………… που να έρχονται σε άμεση αντιδιαστολή με το χρώμα της φωτιάς.
Διευθυντής φωτογραφίας ο πολύ γνωστός αργότερα σκηνοθέτης ΝΙΚΟΛΑΣ ΡΕΓΚ. Στη μουσική της ταινίας συναντάμε τον σχεδόν μόνιμο συνεργάτη του ΧΙΤΣΚΟΚ ΜΠΕΡΝΑΡΝΤ ΧΕΡΜΑΝ.
Στους κεντρικούς ρόλους: τον Μόνταγκ υποδύεται ο γλυκός και εύθραυστος Όσκαρ Βέρνερ, συνεργάτης του Τρυφώ και στο "Ζιλ και Τζίμ" την σύζυγό και φιλενάδα του Μόνταγκ υποδύεται η Τζούλι Κρίστι σε δύο εντελώς αντίθετους ρόλους. Η σύζυγος φρικτή και νευρωτική, η φιλενάδα θερμή και επαναστάτρια.
Το "Φάρενάϊτ 451" είναι ένας μοναχικός σταθμός στο έργο του Τρυφώ και σίγουρα μια ανεπανάληπτη ταινία

Υ.Γ. Με την παρούσα "προβολή" η ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ σβήνει τα φώτα της…
Ευχαριστώ την διεύθυνση της Εφημερίδας και τους φίλους αναγνώστες. Κατά καιρούς θα επανέρχομαι με θέματα γενικότερου κινηματογραφικού ενδιαφέροντος. Μέχρι τότε καλή αντάμωση στις κινηματογραφικές αίθουσες.