11242017Παρ
ΕνημέρωσηΠεμ, 09 Νοε 2017 11am

Επί της Γραμμής

Φύλλο 107 - Δεκέμβριος 2011

Καιρό τώρα ακούμε για την πολιτική ενεργειακής αναβάθμισης των κτηρίων, για την εισαγωγή της πράσινης ενέργειας και άλλα τέτοια ωραία οικολογικά.

Μάλιστα τα περισσότερα απ’ αυτά (δύο χρόνια πριν) ήταν η προεκλογική προμετωπίδα της πιο πρόσφατα εκλεγμένης κυβέρνησης. Από τότε νόμοι ήρθαν και αναγκάζουν τους ιδιοκτήτες ακινήτων να εξασφαλίσουν ενεργειακό πιστοποιητικό για να κάνουν μεταβιβάσεις τίτλων, προγράμματα τρέχουν και μετατρέπουν ή τις ταράτσες των σπιτιών ή αγροτική γη ή βουνοκορφές σε πάρκα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο και τον αέρα.

Μάλιστα. Όλα αυτά υποχρεώσεις και ευκαιρίες για τους ιδιώτες. Τι συμβαίνει όμως με τα κτήρια ιδιοκτησίας του Δημοσίου και πιο συγκεκριμένα με τα σχολεία που και πολλά είναι και εκπαιδεύουν τη νέα γενιά των πολιτών της χώρας; Απολύτως τίποτα. Μόλις πριν λίγους μήνες ανακοινώθηκε ότι κάποια μεμονωμένα σχολεία σε κάθε δήμο της χώρας θα μετατραπούν (κάποια απροσδιόριστη στιγμή στο μέλλον) σε ενεργειακά πρότυπες κτηριακές μονάδες.

Νέα κουφώματα, τζάμια, μονώσεις, φωτοβολταικά στη στέγη κλπ. Προσοχή όμως : τα φωτοβολταϊκά που θα εγκατασταθούν (όταν και αν) στις ταράτσες τους, δεν θα παράγουν ρεύμα προς πώληση στη ΔΕΗ αλλά για την κάλυψη των αναγκών ηλεκτρικής κατανάλωσης της σχολικής μονάδας. Όμως το ρεύμα που καταναλώνουν τα σχολεία δεν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό τους, μιας και το πληρώνει ο Δήμος που ανήκουν.  Σε μια εποχή που στη χρηματοδότηση των σχολείων οι αγελάδες έχουν γίνει περισσότερο ισχνές από ποτέ, η κρατική επιχείρηση ηλεκτροδότησης αγοράζει ρεύμα μόνο από ιδιώτες. Χωρίς αστεία όμως η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση των 7.000 ευρώ ετησίως που διαβάζω στις εφημερίδες ότι εξασφαλίζει η επένδυση σε φωτοβολταϊκά, θα ήταν «μάνα εξ ουρανού» για τον προϋπολογισμό της κάθε σχολικής μονάδας.

Απαγορεύεται δηλαδή κάποια σχολική μονάδα να εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά και να πουλάει ρεύμα στη ΔΕΗ; Απροσδιόριστη απάντηση. Φήμες μεταφέρουν ότι κάποια σχολεία σε άλλους νομούς που προσπάθησαν να το κάνουν μάλλον δεν θα εισπράττουν από τη ΔΕΗ. Άλλες φήμες λένε το αντίθετο. Ωραία, ως υπόθεση εργασίας ας δεχθούμε τις δεύτερες φήμες.

Για να ξεκινήσει μια σχολική κοινότητα τη διαδικασία θα πρέπει να έχει βρει τρόπο να καλύψει τα 30.000 ευρώ που απαιτούνται για την εγκατάσταση (την αρχική επένδυση) είτε με χρήματα «τοις μετρητής» είτε με δάνειο από την τράπεζα. Ποια σχολική μονάδα μπορεί να το κάνει; ΚΑΜΙΑ. Σε επίπεδο σχολικής επιτροπής (για όλες τις μονάδες του κάθε Δήμου) επίσης ΚΑΜΙΑ.

Η χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων είναι ήδη περιορισμένη και η λειτουργία των σχολικών επιτροπών στα όρια του ανεκτού. Η χρηματοδότηση που εξασφάλισε μέσα από το ΕΣΠΑ το Υπουργείο περιβάλλοντος με την ανοικτή πρόσκληση για υποβολή προτάσεων στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «περιβάλλον και αειφόρος ανάπτυξη» (άξονας προτεραιότητας 1 «προστασία ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος & αστικές μεταφορές –αντιμετώπιση κλιματικής αλλαγής – ανανεώσιμες πηγές ενέργειας») αφορά την μετατροπή, που ανέφερα πιο πάνω, κάποιων σχολικών μονάδων (όχι όλων) σε ενεργειακά πρότυπες έτσι ώστε να προωθηθεί η ιδέα των ΑΠΕ στην κοινωνία. Η ανοικτή πρόσκληση αναφέρει χαρακτηριστικά :

«H διασφάλιση του επιδεικτικού χαρακτήρα ενός συστήματος και η προώθηση στις μαθητικές κοινότητες και, μέσω αυτών, στην κοινωνία, αρχών και τεχνολογιών της αειφόρου ανάπτυξης και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, θα επιτευχθεί μέσω της διασφάλισης επισκεψιμότητας των νέων εγκαταστάσεων από τους μαθητές, της αναγραφής επ’ αυτών ή επί Πινακίδων των λειτουργικών αρχών και των τεχνικών χαρακτηριστικών τους, της εγκατάστασης Συστημάτων καταγραφής και παρουσίασης της ανά πάσα στιγμή και σωρευτικά παραγόμενης ενέργειας, των ποσοστών εξοικονόμησης ενέργειας και μέτρησης του αποτυπώματος διοξειδίου του άνθρακα, της εκπόνησης Οδηγών λειτουργίας και της κυκλοφορίας Φυλλαδίων, της δημιουργίας και συντήρησης Ιστοσελίδων κλπ».

Άλλη μια φορά που δεν καταλαβαίνω τι συμβαίνει στην Ελλάδα του 21ου αιώνα. Λεφτά υπάρχουν, αλλά οι ενέργειες του κράτους δεν τα οδηγούν εκεί που πρέπει…