05292017Δευ
ΕνημέρωσηΣαβ, 13 Μαϊ 2017 10am

ΜΜΕ

Φύλλο 110 - Απρίλιος - Μαίος 2012

film

Τίτλοι τέλους για τον αναλογικό κινηματογράφο

Σαν σήμερα πριν από 125 χρόνια στις ΗΠΑ ο Άνιμπαλ Γκούντγουιν εφευρίσκει το κινηματογραφικό φιλμ από σελιουλόιντ. Σήμερα οι περισσότερες ταινίες παίζονται στα σινεμά από σκληρούς δίσκους.


Η ψηφιοποίηση των κινηματογραφικών μπομπίνων σηματοδοτεί ένα ακόμη τέλος εποχής. Ελάχιστοι κινηματογράφοι προβάλουν πια ταινίες με αναλογικό τρόπο, ενώ πλέον η συντριπτική τους πλειοψηφία έχει αντικαταστήσει τις βαριές μπομπίνες των φιλμ με ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

Ο συνοικιακός κινηματογράφος Cinenova στην Κολωνία αντιστεκόταν επί χρόνια στα νέα μέσα. Εδώ και τρεις εβδομάδες όμως τη θέση των σκονισμένων μπομπινών έχει λάβει και εκεί ένας σκληρός δίσκος. Ο τεχνικός διευθυντής του Cinenova, Όλιβερ Χάουσκε δεν εμπιστεύεται πλέον την ποιότητα των παλιών φιλμ. Ωστόσο, η νεαρή συνεργάτιδά του, Νικόλ Βέγκνερ, νιώθει λύπη για την απώλεια της παλιάς, νοσταλγικής κινηματογραφίας.

Το ψηφιακό διευκολύνει…

Τα φώτα σβήνουν, ο προβολέας ανάβει...«3,2,1...Πάμε»! Aυτός είναι ο ήχος που μας συνοδεύει καθημερινά, λέει ο Όλιβερ Χάουσκε, ο οποίος εδώ και 15 χρόνια είναι υπεύθυνος προβολών στον κινηματογράφο Cinenova. Για τον Χάουσκε, τα πράγματα έχουν απλοποιηθεί με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

«Είναι φανταστικό, πρόκειται μόνο για το πάτημα ενός κουμπιού. Με το που πατάς το Play, ξεκινάει αυτόματα και η προβολή, πέφτει η αυλαία, σβήνουν τα φώτα και αρχίζει η ταινία».

Από την άλλη πλευρά, η συνεργάτιδα του Χάουσκε στο Cinenova, Nικόλ Βέγκνερ, φαίνεται δυσαρεστημένη από την…επέλαση του hi-tech κινηματογράφου.

«Μου αρέσει πολύ να δουλεύω με τα παλιά μηχανήματα. Όταν ανάβει κανείς τον προβολέα, χρειάζεται αρκετή ώρα μέχρι να ζεσταθεί και να λειτουργήσει. Έπειτα ανάβει η λυχνία και στη συνέχεια εστιάζουμε. Όλα αυτά κρύβουν μέσα τους ρομαντισμό και κάποια ομορφιά. Μου αρέσει η ζωντανή εικόνα που «ανασαίνει», με όλα τα τεχνικά της ελαττώματα. Μου αρέσει όταν το φιλμ «κολλάει» εξαιτίας μιας ατέλειας στην κατασκευή του. Βέβαια, σε τελική ανάλυση ο θεατής είναι αυτός που αποφασίζει», λέει η Βέγκνερ.

Η κυριαρχία του ψηφιακού κινηματογράφου είναι αδιαμφισβήτητη. Το κλείσιμο της Kodak το 2012 σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για την παρασκευή μπομπινών. Ακόμη και οι εναλλακτικοί κινηματογράφοι δεν έχουν άλλη επιλογή. Πρέπει να εκσυγχρονιστούν, πετώντας στις αποθήκες τους μαζί με τις ρετρό μπομπίνες και ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας του κινηματογράφου.

 

Πηγή: Deutsche Welle

Επιμέλεια : Μ.Ανευλαβής