07202017Πεμ
ΕνημέρωσηΣαβ, 13 Μαϊ 2017 10am

Στην Αρχή του Τραγουδιού

Φύλλο 111 - Ιούνιος - Ιούλιος 2012

GIA MIA MERA ZOIS

ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ

 ΓΙΑ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΖΩΗΣ

 Δ. Γαλάνη - Β. Παπακωνσταντίνου

Στίχοι: Φώνχας Λάδης, Τάσος Λειβαδίτης, Μάνος Λοΐζος, Λευτέρης Παπαδόπουλος,

Μανώλης Ρασούλης, Δώρα Σιτζάνη      

           Τριάντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος, στις 17 Σεπτεμβρίου, από τη μέρα που έφυγε από τη ζωή (σε ηλικία μόλις 44 ετών) ο σπουδαίος συνθέτης Μάνος Λοΐζος. Ο δίσκος «Για μια μέρα ζωής» είναι ο τελευταίος που πρόλαβε να κυκλοφορήσει ο συνθέτης όσο ακόμα ζούσε. μετά το θάνατό του κυκλοφόρησαν μερικοί ακόμα δίσκοι με ανέκδοτα τραγούδια του συνθέτη 1.

             Ο δίσκος κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του 1980. Ο Μ. Λοΐζος ταλαιπωρείται ήδη από την αρρώστια και είναι σωματικά και ψυχικά καταπονημένος. Συνεχίζει όμως όχι μόνο να γράφει καινούργια τραγούδια αλλά και να αναζητά καινούργια μουσικά μονοπάτια. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δίσκος αυτός έρχεται μόλις ενάμιση χρόνο μετά την τεράστια επιτυχία με «Τα τραγούδια της Χαρούλας». Ο κόσμος θα περίμενε έναν ακόμα δίσκο σε ύφος λαϊκό κι όμως ο συνθέτης ξαφνιάζει τους πάντες (συμπεριλαμβανομένης και της εταιρείας του που είδε με επιφύλαξη την αλλαγή μουσικού ύφους του συνθέτη) με ένα εντελώς διαφορετικό στυλ που πλησιάζει το ροκ. Ηλεκτρικές κιθάρες και κρουστά κυριαρχούν στην ορχήστρα, ενώ το μπουζούκι απέχει παντελώς. Ίσως θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο ακροατής παίρνει μια ιδέα του δρόμου που θ' ακολουθούσε ο συνθέτης στη δεκαετία του '80 αν δεν «έφευγε» πρόωρα το 1982.

            Τα τραγούδια του δίσκου γράφονται σε διαφορετικές εποχές. Πάντως ο ήχος στην τελική ηχογράφηση είναι ενιαίος λόγω της προσεγμένης ενορχήστρωσης. Στο στούντιο πειραματίζεται και ηχογραφεί 24 όργανα, αλλά τελικά επιλέγει οκτώ. Όπως προαναφέραμε ο Μ. Λοΐζος με αυτό το δίσκο αναζητά μια πιο ροκ πλευρά και δεν είναι τυχαίο ότι η ενορχήστρωση γίνεται από τον Κ. Γανωσέλη με τη βοήθεια του Γ. Σπάθα. Χαρακτηριστικό επίσης είναι ότι ο συνθέτης είχε αρχικά σκεφτεί να χρησιμοποιήσει το συγκρότημα του Β. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος τελικά θα είναι (μαζί με τη Δ. Γαλάνη) εκ των βασικών ερμηνευτών του δίσκου. Η Δ. Γαλάνη – γνωστή του συνθέτη από τη συνδικαλιστική τους δράση – τελικά ερμηνεύει έξι τραγούδια. Αναφέρει για το σπουδαίο συνθέτη: «Από την πρώτη στιγμή της γνωριμίας μας, ο Μάνος,, ήταν για εμένα φορέας αυτής της μοναδικής αίσθησης ανάλαφρης δροσιάς μέσα στον μεγάλο καύσωνα. [...] Ο Μάνος είναι το σημείο που χαρακτηρίζει την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού, το πέρασμα από τον αμιγώς συνθέτη στον τροβαδούρο. Είναι η αρχή για ό,τι ακολούθησε. [...] Ήταν ένας άνθρωπος εξαιρετικής αισθητικής. Ήταν όμως και ευγενής. Και γοητευτικός. Και σοφός. Και όταν γελούσε, γελούσε με την ψυχή του. Μα ακόμη κι όταν γελούσε, τα μάτια του είχαν μια θλιμμένη υγράδα, σαν να είχε απόλυτη συνείδηση του κάρμα του...» 2

Για να θυμηθούμε τα τραγούδια του δίσκου «Για μια μέρα ζωής»:

  1. Κουτσή κιθάρα (Λ. Παπαδόπουλου) Δ. Γαλάνη
  2. Σ' ακολουθώ (Μ. Λοΐζου) Μ. Λοΐζος
  3. Το σίριαλ (Μ. Λοΐζου) Β. Παπακωνσταντίνου
  4. Η μπαλάντα της νοικοκυράς (Μ. Ρασούλη) Δ. Γαλάνη
  5. Ντύθηκες Μακρυγιάννης τις απόκριες (Μ. Ρασούλη) Β. Παπακωνσταντίνου
  6. Το λαϊκό το καφενείο (Λ. Παπαδόπουλου) Δ. Γαλάνη
  7. Σε ψάχνω (Δ. Σιτζάνη) Δ. Γαλάνη
  8. Κι αν είμαι rock (Δ. Σιτζάνη) Β. Παπακωνσταντίνου
  9. Πόσο σ' αγαπώ (Λ. Παπαδόπουλου) Δ. Σιτζάνη
  10. Ένα καρότσι (Φ. Λάδη) Δ. Γαλάνη
  11. Γερνάς και σκοτεινιάζει (Τ. Λειβαδίτη) Β. Παπακωνσταντίνου
  12. Η μέρα εκείνη δε θ' αργήσει (Φ. Λάδη) Δ. Γαλάνη - Μ. Λοΐζος

           Από τα τραγούδια αυτά η «Κουτσή κιθάρα» είχε πρωτοακουστεί το 1972 από τη Δώρα Σιτζάνη και τον Νίκο Δαδινόπουλο στην ταινία «Διακοπές στην Κύπρο μας» (ή «Ο κυρ Γιώργης και οι τρέλες του» όπως τη μάθαμε στην Ελλάδα). Από την άλλη το «Πόσο σ' αγαπώ» (που εδώ ερμηνεύει η Δ. Σιτζάνη - η οποία το 1978 είχε γίνει η δεύτερη σύζυγός του συνθέτη) είχε πρωτοπεί η Αλίκη Βουγιουκλάκη το 1972 στην ταινία «Η Αλίκη δικτάτωρ». Ανέκδοτο τραγούδι της ίδιας εποχής ήταν το «Λαϊκό το καφενείο», ενώ άλλα είχαν γραφτεί στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '70. Τελευταίο το «Σ' ακο­λουθώ» (που έγινε γνωστό κυρίως μέσα από την ερμηνεία του Παπακωνσταντίνου το 1982, αν και η πρώτη εκτέλεση με τον ίδιο τον συνθέτη είναι αξεπέραστη) γράφτηκε το Πάσχα του 1980. «Έχουμε χωρίσει και οι δύο τότε», θυμάται ο Αχιλλέας Θεοφίλου. «Έρχεται Μεγάλη Πέμπτη στο σπίτι μου στη Νέα Σμύρνη και μένουμε μέχρι την Τρίτη του Πάσχα χωρίς να βγούμε καθόλου. Πίνουμε και, καθώς είμαστε λιώμα, κάποια στιγμή πιάνει την κιθάρα και σκαρώνει αυτό το τραγούδι». 2

               Ο δίσκος κυκλοφόρησε από την εταιρία Minos (MSM 393) το 1980. Η παραγωγή ήταν του Αχιλλέα Θεοφίλου και η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο της "Columbia". Η έκδοση είναι αρκετά φροντισμένη για την εποχή με φωτογραφίες και τους στίχους των τραγουδιών στο εσώφυλλο και ένα έργο του Τάκη Αλεξίου να δίνει ιδιαίτερο χαρακτήρα στο εξώφυλλο.