12152017Παρ
ΕνημέρωσηΠεμ, 09 Νοε 2017 11am

Μουσικές Αναμνήσεις

ΝΕΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ: ΕΙΝΑΙ;

Τέλος της 10ετίας του ’40 και ο Γάλλος BAREZ για αρκετά χρόνια κάτοικος του Γαλλόφωνου τμήματος του Βελγίου, ήταν από τους πρωτοπόρους της ηλεκτρονικής μουσικής, με τη σύνθεσή του DESERT 1949 - 1954 όπου και "καθιερώνεται" κατά κάποιο τρόπο.
Σ’ αυτή την δουλειά του ο BAREZ "βρίσκει" την ιδέα της μίξης ορχηστρικής μουσικής με συμβατικά όργανα με την "πλαστική" ηχητικής της μαγνητοταινίας και με αυτό το τρόπο η δημιουργία της πρώτης ιστορικά "Λούπας" είναι γεγονός, με τον ακροατή να έρχεται πρώτη φορά αντιμέτωπος με κάτι (ένα φαινόμενο) όχι οικείο του. Ο BAREZ που έχει ξεκινήσει ήδη πολύ αργά αυτή την αναζήτηση στους ηλεκτρονικούς ήχους, είναι αρκετά μεγάλο στην ηλικία - το 1958 ήταν 70 χρονών - οπότε δεν του επιτρέπονται οι μετακινήσεις για διάφορα κονσέρτα.
Ωστόσο η πάντα πρωτοπόρος PHILIPS του αναθέτει στις Βρυξέλλες το 1950 το περίπτερο της όπου ο BAREZ, λίγο πριν εγκαταλείψει τις ηλεκτρονικές περιπλανήσεις του, θα μας χαρίσει ένα από τα μεγαλύτερα έργα μουσικής του αιώνα για μαγνητοταινία το "POE ME ELECTRONIQUE".
Η ανακάλυψη αυτή του ηλεκτρονικού κόσμου από τον παλαίμαχο BAREZ ήταν ένα πολύ μεγάλο ερέθισμα, από τη μία άκρη της γης έως την άλλη, για το "ΝΕΟ". Το ΠΑΡΙΣΙ και η ΓΕΡΜΑΝΙΑ αναδεικνύονται στα δύο κύρια λιμάνια για αναζήτηση ήχων μέσω ηλεκτρονικών μέσων.
Τα πρώτα "οργανωμένα" STUDIO αρχίζουν να εμφανίζονται γρήγορα σ’ αυτές τις δύο πόλεις με αποτέλεσμα την μικρή "κόντρα" των δύο αυτών "σχολών".
Στην παρισινή Σχολή παρελαύνουν ονόματα όπως οι PIERRΕ SCHAEFFER και PIERRE HENRY όπου μέσα από τη μουσική τους "ανεβαίνει" αισθητά η επεξεργασία φυσικών ήχων που μιξάρουντε με τα ηλεκτρονικά δημιουργώντας μεταλλικούς ή και υδάτινους χρωματισμούς.
Αντίθετα η ΓΕΡΜΑΝΙΑ η κύρια εκφραστής ηλεκτρονικού ήχου ήταν η εποχή του STOCKHAOUZEN όπου αυτός δεν ενδιαφέρθηκε σχεδόν καθόλου να "προσμίξει" την "τεχνολογία" με το "οικείο", αλλά στόχευε στη δημιουργία καθαρά ηλεκτρονικής μουσικής, που θα παραγόταν όμως και από καθαρά νέα μέσα, αποκλειστικά.
Ο STOCKHOUSEN το καταφέρνει αυτό για πρώτη φορά το 1953 με το έργο "STUDIE", αλλά δυστυχώς το αποτέλεσμα ήταν κάκιστο.
Βλέπετε τα ηλεκτρονικά μέσα εκείνης της εποχής, δεν μπορούν να προσφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα οπότε και αποφασίζει να "πέσει" σε μια περίοδο σιωπής μέχρι και την εποχή που θα του επιτραπεί τεχνολογικά να δημιουργήσει αυτό που "ονειρεύεται".
Οι πειραματισμοί και οι κατασκευές για ένα καλύτερο όργανο μέχρι το 1964 από την εταιρεία RCA είναι πάμπολλοι. Μέχρι εκείνη την εποχή δυστυχώς τα όργανα δεν δυνατούν να βγάλουν τους κατάλληλους ήχους λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας.
Έτσι το 1964 εμφανίζεται ο συνθέτης ROBERT ΜΟΟΝ με το πιο τέλειο όργανο μέχρι εκείνη την εποχή - το RCA - το οποίο φέρνει στην κυριολεξία επανάσταση σαν το "νέο" μέσον παραγωγής ήχων. Ακόμα και ο STOCKHAOUZEN θα μας χαρίσει μετά από δουλειά 18 μηνών το 13λεπτο κομμάτι "CONTACT". Παράλληλα, ο γνωστός Έλληνας - μετά από μερικά χρόνια - συνθέτης ΓΙΑΝΝΗΣ ΞΕΝΑΚΗΣ με ηλεκτρονικά μέσα στο "ΣΤΟΧΑΣΤΕΣ" δημιούργησε μουσικές βάσει του νόμου των πιθανοτήτων σαν μια διαδοχή από ζαριές.