12152017Παρ
ΕνημέρωσηΠεμ, 09 Νοε 2017 11am

Το Περιβόλι του Τρελού

Β.Ο.Α.Κ. 21ος Αιώνας! – Γιατί η Κρήτη δεν έχει ακόμα Δρόμο;

Δεν το κάνουμε σχεδόν ποτέ, συνήθως περιπλανιόμαστε λεκτικά γύρω από το θέμα μας, όμως αυτή τη φορά αξίζει ένας πίνακας, πίνακας ανθρώπινων απωλειών, είτε γιατί αυτή είναι η σημαντικότερη διάσταση του θέματος, είτε γιατί απαιτείται κι ένας φόρος τιμής, σε όλους αυτούς τους ανθρώπους.

Ο παραπάνω πίνακας – και μόνο για την τελευταία διετία – αποδίδει την τραγική πλευρά του σημερινού μας θέματος, μια πλευρά που ελάχιστα αναδεικνύεται στις πανηγυρικές εξαγγελίες που γίνονται από μακριά – το συνηθέστερο – και σπανιότερα από κοντά, μάλλον γιατί αυτές μας εξοργίζουν περισσότερο με το χρόνο. Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι και ειλικρινείς, με δεδομένη τη συνάντηση και τις εξαγγελίες του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, την Παρασκευή της 7ης Νοεμβρίου, είναι δύσκολο, από τη μία μεριά να σας πείσουμε ότι ο τίτλος του άρθρου είχε αποφασισθεί από το «αφεντικό», εδώ και καιρό, αλλά κι από την άλλη, θα ήταν άστοχο να μην τις λάβουμε υπόψη μας.

 

Το ίδιο άστοχο θα ήταν να μην λάβουμε υπόψη μας, τόσο την ανακοίνωση του Περιφερειάρχη Κρήτης, στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, την Πέμπτη της 9ης Οκτωβρίου, αλλά κυρίως την επίσκεψη την οποία πραγματοποίησε αυτή τη Δευτέρα – την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές – με σκοπό να εξειδικεύσει τα όσα γενικά ακούστηκαν από τον Υπουργό. Κι αυτή η τελευταία ενέργεια είναι πραγματικά μια ξεκάθαρη προσπάθεια να «δέσει» το θέμα, γιατί είναι γνωστό ότι, εάν δεν ληφθούν σωστά όλες οι παράμετροι ενός τέτοιου έργου, παραπέμπεται «εις τας καλένδας», όπως μας έχει διδάξει μέχρι σήμερα η πικρή, επί του θέματος, εμπειρία μας ως Κρητικοί.

 

Στην πραγματικότητα, εκείνο που μας ανησυχεί ιδιαίτερα – ή τουλάχιστον θα έπρεπε - είναι το ότι «εν τοις πράγμασι», ο Υπουργός δεν πρόσθεσε τίποτα σε σχέση με όσα ανήγγειλε, απλά πιο σεμνά, ο Περιφερειάρχης πριν από ένα μήνα. Κι ακόμα όσα ακούσθηκαν ως καλοπροαίρετες παρατηρήσεις και απορίες από την μείζονα ή ήσσονα αντιπολίτευση της Περιφέρειας, ακόμα δεν έχουν αποσαφηνιστεί. Μήπως ο Υπουργός ήθελε να μας διαβεβαιώσει για την πολιτική βούληση του κράτους για το Β.Ο.Α.Κ.; Γιατί αν ισχύει κάτι τέτοιο, δύσκολα θα μπορέσουμε να μην γίνουμε καυστικοί. Τα καμώματα του προκατόχου του, κ. Ρέππα και η ανυπαρξία του πάνω στο εν λόγω έργο θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα κάποιοι από τους συγγενείς των θυμάτων να προβούν σε ενέργειες όχι και τόσο τιμητικές. Από την άλλη - και το γεγονός ότι και ο νυν Υπουργός δείχνει να ακολουθεί μέχρι τώρα την ίδια πολιτική εξαγγελιών- μήπως η αναγγελθείσα αισχρή υπό-χρηματοδότηση του έργου, υπό την υποψία ή την βεβαιότητα εκλογών, αναδεικνύουν ένα ακόμα, επικοινωνιακό τρικ;

 

Πέραν του ότι οι επόμενες ενέργειες και κινήσεις θα επιβεβαιώσουν το καλό ή το κακό σενάριο, μερικά πράγματα πρέπει να θεωρούνται δεδομένα. Το έργο απαιτεί τριμερή χρηματοδότηση, από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων αλλά και το Δημόσιο (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) και τον Ιδιωτικό Τομέα. Επίσης απαιτεί συνένωση δυνάμεων και σε επίπεδο Κρήτης, αφού είναι βέβαιο ότι ούτε η Περιφέρεια ούτε ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης δεν πρέπει να απουσιάζουν από αυτό. Αν θέλουμε καλή μελέτη, κατασκευή, επίβλεψη, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση, δεν έχουμε την πολυτέλεια να λείψει κανείς από αυτό, το ακόμα «στα χαρτιά» έργο.

 

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης με τη μορφή που έχει σήμερα είναι μια πραγματική προσβολή για την Κρήτη. Έχοντας ξεπεράσει προ πολλού τη λειτουργική του ικανότητα, δημιουργεί εκατόμβες θυμάτων κάθε χρόνο, όμως τα νούμερα είναι ακόμα πιο αδυσώπητα. Τα τελευταία 40 χρόνια κατασκευάστηκαν μόνο 42 χιλιόμετρα στο σύνολο των 300, ενώ αντίστοιχα είναι και τα χιλιόμετρα στα υπάρχοντα οποιασδήποτε μορφής διαζώματα. Οι συνδέσεις με τα Αεροδρόμια και το Λιμάνια είναι ελλιπείς έως ανύπαρκτες και όλο αυτό, αν δεν αντιμετωπιστεί δραστικά, ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης δεν φαίνεται να είναι μικρότερος αυτού της 15ετίας, πρόβλεψη εξαιρετικά δυσοίωνη.

 

Αν όλα τα παραπάνω «συνδεθούν» στο μυαλό μας με την κοινωνική, αναπτυξιακή και οικονομική συνεισφορά της Κρήτης στο εθνικό ταμείο, νομίζω ότι οι αντιδράσεις μας πρέπει να είναι διαφορετικές από τις σημερινές. Αν πρέπει να επιχειρήσουμε να απαντήσουμε στο ερώτημα του «γιατί δεν έχουμε δρόμο;» θα πρέπει να σκεφτούμε από τη μια στραβά, κι όσο κι αν μας πονάει, φαιδρά. Ο πρώτος λόγος είναι γιατί σ’ αυτή τη χώρα, ό,τι είναι δύσκολο δεν αποτελεί προτεραιότητα. Προτεραιότητα αποτελεί το εύκολο και επικοινωνιακό, γι αυτό άλλωστε είμαστε και η τελευταία περιφέρεια της χώρας που δεν έχει εθνικό δίκτυο, τη στιγμή που όλα έχουν ολοκληρωθεί για την Ελλάδα, ενώ στην Ευρώπη αποτελεί αυτονόητο και μάλιστα χωρίς κοινοτικά πλαίσια στήριξης. Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί δεν έχουμε – πλέον – «μπάρμπα στην Κορώνη» ή αλλιώς Κρητικό πρωθυπουργό κι αυτό το πληρώνουμε. Δεν εξηγείται αλλιώς ότι μετά την Πελοποννησιακή οδό που έκανε την απόσταση Αθήνα – Καλαμάτα διαδρομή για καφέ, κατασκευάστηκε ο δρόμος Πάτρα - Πύργος χαρακτηριζόμενος ως εθνικής σημασίας και εξαιρετικά επείγων, τη στιγμή που δεν έχει, ούτε το ένα τρίτο των φορτίων, τα οποία έχει ο Β.Ο.Α.Κ.! Είπαμε, πρέπει να σκεφτούμε στραβά.

 

Ο λαός λέει σοφά «αλλοίμονο σ’ αυτόν που δεν έχει νύχια να ξυστεί…» και στην περίπτωσή μας η χρηματοδότηση λείπει πολύ. Μόνο αν εμείς σύρουμε το κράτος έχουμε πιθανότητα να δούμε το Β.Ο.Α.Κ. να ολοκληρώνεται και μάλιστα χωρίς διόδια για τον πολίτη, διαφορετικά θα τον δούμε να μένει στο επίπεδο εξαγγελιών όπως έκανε με σχετική άνεση, έως σήμερα. Ακόμα και τώρα, που «τα έφτιαξε όλα ο Υπουργός» δεν πρέπει να βαυκαλιζόμαστε. Μόνο με την ένωση Αυτοδιοικητικών, πολιτικών και τεχνικών δυνάμεων – Περιφέρεια και Ο.Α.Κ. – θα καταφέρουμε κάτι. Ακόμα κι αν το Υπουργείο προσπαθήσει να καταργήσει τον δεύτερο, που νομοθετικά έχει την αρμοδιότητα, εμείς θα πρέπει να αντιταχθούμε σε κάτι τέτοιο. Η σωστή υλοποίηση αλλά και το πρόγραμμα οδικής ασφάλειας που πρέπει να εκπονηθεί για να μειωθεί ο θλιβερός πίνακάς μας, προϋποθέτει το έργο να εκτελεστεί από την ίδια την Κρήτη με τη χρήση της τεχνογνωσίας στελεχών που ασχολήθηκαν σε αντίστοιχα οδικά έργα, όπως την Εγνατία, και τα (16) αντίστοιχα χρηματοδοτούμενα έργα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων σε όλη την  Ευρώπη, για να μην ανακαλύπτουμε πάλι τον τροχό.

 

Όσον αφορά τον Υπουργό, ο Νιόνιος κάτι έχει δυστυχώς εύστοχο για αυτές τις περιπτώσεις, «Άγγελος - Εξάγγελος» λέγεται το τραγούδι, αλλά ο τελευταίος του στίχος είναι δραματικά επίκαιρος, «τα νέα που μας έφερες μας χάιδεψαν τ’ αυτιά, μ’ απέχουνε πολύ απ’ την αλήθεια…». Ας ελπίσουμε ότι δεν θα αποδειχθούν και προφητικά, για το νησί, την ανάπτυξη και τον πίνακά μας.

 

 

 

                                                                                                     Κυριάκος Γ. Κώτσογλου

                                                                                   Μηχανικός Παραγωγής & Διοίκησης PhD

 

 

·       Ο Πίνακας Ατυχημάτων προέρχεται από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων του Ο.Α.Κ. και τον Στρατηγικό Σχεδιασμό του.