11222017Τετ
ΕνημέρωσηΠεμ, 09 Νοε 2017 11am

Φανταστική Ταινιοθήκη

6o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ 21ου αιώνα, 15-21 Μαρτίου 2004-05-14

Πριν μερικά χρόνια αν πίστευες πως θα υπάρξει στιγμή που στη χώρα μας θα γινόταν Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ θα σε θεωρούσουν εκτός τόπου και χρόνου. Κι αυτό γιατί η λέξη Ντοκιμαντέρ ακόμη και σήμερα είναι στενά συνδεδεμένη με τα εκπαιδευτικά Ντοκιμαντέρ της τηλεόρασης ή τα τουριστικού τύπου που ευδοκιμούσαν πάντα. ’σχετο αν  υπήρχε ένα ισχυρό ρεύμα στον κινηματογράφο τεκμηριωμένο από τους νεότερους έλληνες δημιουργούς....
Η καθιέρωση των φεστιβάλ ( Θεσσαλονίκη, Καλαμάτας, Σάμος, Ρόδος)  δείχνει την προσπάθεια ενός κινηματογραφικού ρεύματος να αποκτήσει ισότιμη θέση στο κινηματογραφόφιλο κοινό με το κινηματογράφο μυθοπλασίας.
Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ή πιο γνωστό σαν "Εικόνες του 21ου αιώνα"  έκλεισε αισίως τα έξι του χρόνια, η παραπάνω σκέψη γίνεται πραγματικότητα.
Ταινίες καταξιωμένων δημιουργών ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων, τάσεις και ρεύματα που αποδεικνύουν περίτρανα την αυθεντικότητα του κινηματογράφου του είδους αυτού. Σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ  Δημήτρης Εϊπίδης στον κατάλογο του Φεστιβάλ "Πρόκληση κι επιμονή ήταν τα κίνητρα που κυριάρχησαν στο ξεκίνημα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης-¨ Εικόνες του 21 αιώνα¨ - πριν έξι χρόνια."
Πρόκληση να απεδείχθη η δυνατότητα του Ντοκιμαντέρ και να καταστεί για τον κοινό θεατή  ένα δημοφιλές κινηματογραφικό είδος, όπου η πληροφόρηση, η αμεσότητα και η δύναμη των θεμάτων που πρότεινε να συμβαδίζουν με την ψυχαγωγία.
Κίνητρο επίσης ήταν να εδραιωθεί στη χώρα μας μια άρτια οργανωμένη και φιλόδοξη εκδήλωση, που εκπροσωπεί τις εξελίξεις και την ανάπτυξη στο χώρο του Ντοκιμαντέρ....
Η 6η διοργάνωση  του Φεστιβάλ νομίζω πως είχε όλα τα παραπάνω στοιχεία. Χωρισμένο σε ενότητες πρόβαλε με συνέπεια όλες τις νέες τάσεις, υποστήριξε τους νέους δημιουργούς και τίμησε παλιούς και καθιερωμένους.
ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Στην ενότητα αυτή με ταινίες από ΗΠΑ,ΙΡΑΝ,ΙΣΠΑΝΙΑ, Μ.ΒΡΕΤΑΝΙΑ,ΙΑΠΩΝΙΑ,ΓΕΡΜΑΝΙΑ  η ταινία που ξεχώρισε κι ήρθε πρώτη στις προτιμήσεις των θεατών είναι "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΜΗΛΑΣ ΠΟΥ ΔΑΚΡΥΣΕ" ( the story of the Weeping Camel) των Μπιαμπασουρέν Νταβάα και Λουίτζι Φαλόρνι παραγωγή Γερμανία.
Η ταινία αφηγείται τη γέννηση μιας μικρής άσπρης καμήλας ύστερα από ένα δύσκολο τοκετό με την βοήθεια μιας οικογένειας νομάδων βοσκών στην έρημη Γκόμπι της Αν. Μογγολίας.
Η μητέρα καμήλα απορρίπτει το καμηλάκι της και δεν θέλει να του δώσει γάλα, ούτε την μητρική της αγάπη.
Η οικογένεια των νομάδων φωνάζει ένα μουσικό, Ο Βιολιστής θα συμμετάσχει στην τελετή διάσωσης των νεογέννητων.
Και μόνο γι΄ αυτή τη ταινία όλα όσα είπαμε στην αρχή επιβεβαιώνονται. Ξεχωρίσαμε ακόμη την ταινία της Φερνάντο Πέρες από την Ισπανία ¨ SUITE HAVANA¨ ένα θαυμάσιο φίλμ τους ανθρώπους, την μουσική, την Πόλη  Αβάνα.

ΜΙΚΡΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ
Στην ενότητα αυτή η ταινία που έκλεψε τις εντυπώσεις ήταν "Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ" ( THE CORPORATION, των Μαρκ Ακμπάρ και Τζένιφερ ’μπετ  από τον Καναδά..Η ταινία εξετάζει τον ισχυρότερο θεσμό της εποχής μας. Την εταιρεία. Μια διαυγής αποκρυπτογράφηση του θεσμού που την καθιστά ένα κυριολεκτικά συναρπαστικό ντοκουμέντο.

Ισάξιος "αντίπαλος" της η ταινία "ΣΥΛΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΦΡΙΝΤΜΑΝ" (CAPTURING THE FRIEDMANS¨ του Αντρια Τζαρέκι (ΗΠΑ 2002).
Ένα μοναδικής τεκμηρίωσης φίλμ για την Αμερικανική και όχι μόνο οικογένεια που σας την συνιστούμε ανεπιφύλακτα όταν θα προβληθεί στην πόλη μας.
 
¨ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ¨
Μας εντυπωσίασε η ταινία "ΘΙΒΕΤ: Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΟΥ ΛΙΟΝΤΑΡΙΟΥ ΣΤΟ ΧΙΟΝΙ" του Τομ Πιοσεί (ΗΠΑ 2002). Μύθοι και πραγματικότητα στο Θιβέτ.
 
¨ΠΟΡΤΡΕΤΑ: ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ¨
Πορτρέτα κάθε λογής από του Πατριάρχη Βαρθολομαίου μέχρι την μεγάλη ντίβα της Ιταλικής οθόνης ’ννα Μανιάνι.Μας άρεσε η ταινία της Τζόλιν Ατζάμι (ΗΠΑ 2002): " ΚΑΡΜΕΝ: ΑΜΑΓΙΑ Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΩΝ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ"
 
¨ΑΡΓΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ¨
Ότι συμβαίνει τη νύχτα που οι πόλεις κοιμούνται.......
"ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ: Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΝΕΜΦΙΣ" του Ριτσαρντ Πίρς (ΗΠΑ 2003) ήταν ότι καλύτερο.
 
¨ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΘΕΜΑΤΑ: ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ – Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ¨
Ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα λόγω της καυτής επικαιρότητας που υποστηρίχτηκε και από ημερίδα με θέμα την τρομοκρατία.
Ερυθρές Ταξιαρχίες, Τυφλή βία, 17 Νοέμβρη, Παλαιστίνη...
Προωθούν, θέτουν ερωτήματα στο μεγάλο ερωτηματικό,την βία.
 
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ- ¨ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΑΣ¨
Σ΄ αυτή την ενότητα υπάρχουν πορτρέτα δύο μεγάλων δημιουργών των εικόνων του Θόδωρου Αγγελόπουλου και του ’μπας Κιαρόσταμι.
Στην Ενότητα "ΑΦΙΕΡΩΜΑ" υπάρχουν αφιερώματα σε 2 μεγάλους σύγχρονους ντοκιμαντερίστες. Στο Σουηδό Στέφαν Γιάρλ και στην Ολλανδέζα Χέντι Χονίγκμαν οι οποίοι και τιμήθηκαν από το φεστιβάλ.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ  ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ
Δυο ταινίες που τιμήθηκαν και με τα πρώτα βραβεία στις κατηγορίες τους "ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΑΣΤΡΑΠΕΣ" του Νίκου Λυγγούρη, πρώτο βραβείο για μεγάλου μήκους  ντοκιμαντέρ και "ΤΟ ΚΟΥΤΙ" της Εύας Στεφάνη ( πρώτο βραβείο για μικρού μήκους) ήταν οι πιο ενδιαφέρουσες.
Υπήρχαν επίσης οι ενότητες: "ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑ" με ελληνικό ντοκιμαντέρ που κατέγραψαν την σύγχρονη παραγωγή. "ΤΑΙΝΙΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ" και τέλος η ενότητα "ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ".
Το Φεστιβάλ ήταν πραγματικά ένα "Φεστιβάλ εικόνες του 21ου αιώνα". Εικόνες σκόρπιες, ανάκατες, μελαγχολικές, ποιητικές. Όπως η πόλη που το αγκαλιάζει. Η Θεσσαλονίκη.
Παρά την απουσία δημοσιογράφων και ενημέρωσης στον Πανελλήνιο τύπο σε σχέση με το Φεστιβάλ του Νοεμβρίου, το Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ απέδειξε πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος και η αποστολή του.